Hushållen förväntar sig lägre bolåneräntor

Svenskarna tror att deras rörliga snittränta på bolånet kommer att ligga på 3,53 procent om ett år. Det framgår av en ny undersökning av Länsförsäkringar, som tagit tempen på hushållens förväntningar på framtida räntor. – Hushållen förväntar sig betydande räntesänkningar det kommande året, vilket kan innebära ekonomiska utmaningar om sänkningarna försenas, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar, som ser risker med att man anpassar sin ekonomi för scenarier som kanske inte förverkligas.

Länsförsäkringar släpper i dag en ny undersökning om vad svenska hushåll tror om de rörliga bolåneräntornas utveckling på 1, 2 och 5 års sikt. *Undersökningen bifogas i sin helhet.

I undersökningen framgår att hushållen tror att de rörliga bolåneräntorna (snittränta = listränta - rabatt) kommer att ligga på 3,53 procent i maj 2025. Det skulle innebära en sänkning med cirka 1,2 procentenheter från dagens nivåer på 4,69 procent (Länsförsäkringars 3-mån snittränta).

Vid det senaste räntebeskedet den 8:e maj sänkte Riksbanken styrräntan med 0,25 procentenheter och signalerade att två ytterligare sänkningar kan komma i år givet att inflationen inte blir överraskande hög eller om andra negativa händelser dyker upp i makromiljön.

-Riksbankens agerande och signaler är sannolikt något som hushållen plockat upp och som bidragit till deras bild om påtagligt lägre bolåneräntor på ett års sikt. Riksbanken har dock en relativt modest bild om hur mycket räntorna kan komma att sänkas. Det betyder att många svenskar, som räknar med stora sänkningar, kan bli besvikna eller hamna i en dålig ekonomisk sits med högre kostnader än väntat, säger Stefan Westerberg och ger ett exempel:

-Många vill nu kanske köpa det där efterlängtade sommarhuset, som kanske drar i väg i pris på grund av förväntat lägre räntor. Men om räntan inte sänks i den takt man räknat med kan det påverka hushållets totala ekonomi. Så mitt råd är att ha is i magen och alltid ta höjd för högre och även oväntade kostnader i sin privatekonomi.

Hushållens förväntningar på den rörliga bolåneräntan på 2 och 5 års sikt landade i maj månad på 3,25 procent respektive 3,18 procent.

Vad tror du att snitträntan för rörliga (3-månaders) bolån är om ett år?

feb-24 mar-24 apr-24 maj-24
Hushållens ränteförväntningar på 1 års sikt 3,91% 3,78% 3,66% 3,53%

Anm.: Snitträntan är listräntan minus eventuell rabatt, dvs den ränta bolånetagaren betalar i praktiken.

Anm.: Räntenivåerna är viktade genomsnitt.

Om undersökningen

Hushållens ränteförväntningar baseras på statistik från Infostat. Datainsamlingen har gjorts med hjälp av en slumpmässigt rekryterad webbpanel med 1 500 svarande. Urvalet har kvoterats med avseende på kön, ålder och geografi. Resultatet har därefter vägts på kön, ålder, utbildning och politiskt parti för att korrigera för eventuella kvarvarande skevheter i urvalet. Den senaste mätningen gjordes mellan den 6 maj - 15 maj 2024.

I tider av osäkerhet, med förväntningar på lägre bolåneräntor, ger Stefan Westerberg några råd:

• Räntorna är på väg ner men ingen vet med säkerhet hur mycket de sänks på ett eller två års sikt. Ta det säkra före det osäkra och var försiktig med att ta på dig för mycket skulder eller kostnader.
  • När du planerar att köpa en bostad är det klokt att ta höjd för högre räntor och stigande omkostnader.
  • Ta fram en långsiktig spara-strategi. I den mån räntorna sänks kan det vara smart att stegvis öka ditt sparande med pengar som tidigare gick till räkningar.
  • Om eller när räntan sänks kommer även räntan på fasträntekonton att minska. Fundera om det är dags att binda en del av dina sparpengar nu när räntan är fortsatt hög.

Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 073 – 968 30 44. Stefan.Westerberg@lansforsakringar.se

Lena Bivner, pressansvarig, Länsförsäkringar. Tel. 08 – 588 40 000. lena.bivner@lansforsakringar.se

Länsförsäkringars pressjour, telefon 08–588 418 50, press@lansforsakringar.se

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.