Hushållen räknar med markanta räntesänkningar

Svenskarna tror att den rörliga bolåneräntan kommer att minska markant under det kommande året och uppgå till 3,25 procent i september 2025. Det framgår av en ny undersökning framtagen av Länsförsäkringar. – Hushållen ser ljuset i tunneln med boräntorna. Många räknar med betydande räntesänkningar det kommande året, vilket skulle kunna innebära tusentals kronor i lägre kostnader om dessa förväntningar infrias, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar

Länsförsäkringar släpper i dag nya undersökningsresultat om vad svenska hushåll tror om de rörliga bolåneräntornas utveckling på 1, 2 och 5 års sikt. *Undersökningen bifogas i sin helhet.

I undersökningen framgår att hushållen tror att den rörliga bolåneräntan kommer att ligga på 3,25 procent i september 2025. Det skulle innebära en sänkning med cirka 1,1 procentenheter från dagens nivå på 4,35 procent, vilket är ett genomsnitt av de sju största bankernas 3-månaders ränta.

För ett hushåll med 3 miljoner i bolån skulle en ränteminskning med 1,1 procentenheter innebära 2750 kronor i lägre räntekostnader per månad innan ränteavdrag.

-De förväntade räntesänkningarna kommer möjliggöra ökad konsumtion och förhoppningsvis även till ökat sparande, vilket bygger upp ekonomin och stärker privatekonomin för framtida utgifter, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar.

Vad tror du att snitträntan för rörliga (3-månaders) bolån är om ett år?

feb-24 mar-24 apr-24 maj-24 jun-24 jul-24 aug-24 sep-24
Hushållens ränteförväntningar på 1 års sikt 3,91% 3,78% 3,66% 3,53% 3,62% 3,53% 3,45% 3,25%

Anm.: Snitträntan är listräntan minus eventuell rabatt, dvs den ränta bolånetagaren betalar i praktiken.

Anm.: Räntenivåerna är viktade genomsnitt.

Om undersökningen

Hushållens ränteförväntningar baseras på statistik från Infostat. Datainsamlingen har gjorts med hjälp av en slumpmässigt rekryterad webbpanel med 1 500 svarande. Urvalet har kvoterats med avseende på kön, ålder och geografi. Resultatet har därefter vägts på kön, ålder, utbildning och politiskt parti för att korrigera för eventuella kvarvarande skevheter i urvalet. Den senaste mätningen gjordes mellan 9 september och 17 september.

I tider av osäkerhet, med förväntningar på lägre bolåneräntor, ger Stefan Westerberg några råd:

• Räntorna är på väg ner men ingen vet med säkerhet hur mycket de sänks på ett eller två års sikt. Ta det säkra före det osäkra och var försiktig med att ta på dig för mycket skulder eller kostnader.
  • När du planerar att köpa en bostad är det klokt att ta höjd för högre räntor och stigande omkostnader.
  • Ta fram en långsiktig spara-strategi. I den mån räntorna sänks kan det vara smart att stegvis öka ditt sparande med pengar som tidigare gick till räkningar.
  • Om eller när räntan sänks kommer även räntan på fasträntekonton att minska. Fundera om det är dags att binda en del av dina sparpengar nu när räntan är fortsatt hög.

Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 073 – 968 30 44. Stefan.Westerberg@lansforsakringar.se

Lena Bivner, pressansvarig, Länsförsäkringar. Tel. 08 – 588 40 000. lena.bivner@lansforsakringar.se

Länsförsäkringars pressjour, telefon 08–588 418 50, press@lansforsakringar.se

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.