Hyr ut fritidshuset och tjäna upp till 50 000 skattefritt

Att äga fritidshus är inte gratis. Men om du är en av Sveriges 422 655 fritidshusägare och kan tänka dig att hyra ut sommarstället för att finansiera lite av kostnaden kan du ta emot hyresinkomster upp till 50 000 kronor skattefritt.

Kostnaden för att äga ett fritidshus varierar, men med alla fasta avgifter och lånekostnader kan det handla om flera tusenlappar i månaden. Priset per kvadratmeter är högst i Stockholm med 35 700 per kvadratmeter och billigast i Kronoberg med 10 900 kronor per kvadrat. Det genomsnittliga priset i riket är drygt 22 000 kronor.

– En hyresinkomst är stor hjälp i finansieringen av ett sommarhus som förutom driftskostnader behöver kapital för kommande renoveringar och underhåll. Och har du möjlighet att hyra ut en del av din permanenta bostad till exempelvis en student är det säkert en välkommen inkomstkälla för många, påpekar Elisabeth Hedmark.

Gränsen för schablonavdraget höjdes för två år sedan till 40 000 kronor och dessutom får du göra avdrag med 20 procent på hyresinkomsten. Inkomster över det beskattas med 30 procent. Det innebär att du kan ta emot upp till 50 000 kronor i hyresinkomst utan att behöva betala skatt.

– Det är förmånligt eftersom en stor del av hyresinkomsten är skattefri. Detsamma gäller om du hyr ut din permanenta bostad. Bor du i hyres- eller bostadsrätt får du utöver avdraget på 40 000 kronor göra avdrag för den del av föreningsavgiften eller hyran som avser den uthyrda bostadsdelen, säger Elisabeth Hedmark.

När du ska hyra ut bostaden eller fritidshuset är det viktigt att skriva ett avtal med tydliga regler för vad som gäller för olika händelser. Om du inte vill hyra ut till okända personer kan du hyra ut till vänner och bekanta som ett första steg.

Tips när du hyr ut ditt fritidshus:

• Du kan ta emot upp till 50 000 kronor i år utan att betala skatt på hyresinkomsten. Schablonavdraget är 40 000 kronor och dessutom får du avdrag med 20 procent på hyran. Inkomster över den gränsen beskattas med 30 procent.
  • Ta ställning till om du vill använda en uthyrningsförmedling eller om du gör jobbet själv.
  • Skriv ett avtal med tydliga regler vad som gäller, det finns mallar som kan användas.
  • Skriv även en inventarielista och plocka undan saker som du är rädd om.
  • Kontrollera hur försäkringen gäller under den tid du hyr ut och komplettera eventuellt med tilläggsförsäkring.
  • Om du ska hyra ut din bostad under en längre period till en hyresgäst, bör du kontrollera vem du hyr ut till för att försöka undvika eventuella problem.

Fakta fritidshus

• Antalet taxerade fritidshus under förra året var 422 655 stycken (Regionfakta)
  • Fritidshusens andel av småhusen i Sverige är 20 procent (Regionfakta)
  • Priset per kvadratmeter är högst i Stockholm med 35 700 per kvadratmeter och billigast i Kronoberg med 10 900 kronor per kvadrat. Det genomsnittliga priset i riket är drygt 22 000 kronor. (Mäklarstatistik april 2015)