Inbrott sker med nya metoder

Antalet anmälda inbrott i bostäder ligger relativt konstant och skadekostnaderna har ökat något de senaste fem åren. De flesta inbrotten sker dagtid och tendensen är att inbrotten utförs med lite nya metoder. Statistik från Länsförsäkringar visar att utbetalningarna till inbrottsdrabbade i snitt ökar med ett par tusen kronor för varje år.

De flesta inbrotten som anmälts till Länsförsäkringar har skett under dagtid när de boende inte varit hemma. Endast i något enstaka fall har inbrottet skett nattetid. 70 procent av inbrotten på vardagar sker dagtid och 70 procent av inbrotten under helger sker nattetid.

– Vi har sett att tjuvarna vanligtvis inte förstör eller stökar till så mycket utan går bara in och tar det som de ska ha och går sedan ut igen. Därför har det i vissa fall tagit ett par dagar innan inbrottet upptäckts. Tjuvarna tar ofta små men ganska dyra saker som är lätta att bära med sig och som är lätta att omsätta i kontanter, det vill säga sälja vidare, så förlusterna för kunderna blir ofta stora, säger Hans Frank, skadeexpert på Länsförsäkringar Skåne.

Det vanligaste är att tjuvarna tar sig in på bostadens baksida. De går ofta genom fönster eller altandörr, men utan att göra någon större skada, och sällan med krossad glasruta som följd. Lägenhetsinbrott däremot sker oftast via ytterdörren och de som drabbas mest är de som bor antingen längst ned eller högst upp i huset.

Tjuvarna går nästan alltid in och letar i sovrummet och badrummet, där de flesta har sina smycken. Länsförsäkringar har noterat att tjuvarna koncentrerar sig på att stjäla små men dyrbara saker; smycken, pengar och enstaka mindre elektronikprylar. Det märks också på ersättningarna som betalas ut. Den genomsnittliga ersättningen till en inbrottsdrabbad kund låg på drygt 18 000 kronor 2006 medan den 2010 ökade till 24 000 kronor.

– Vi rekommenderar att man förvarar de smycken man inte använder i bankfack. De smycken man har hemma bör man förvara på fler ställen i hemmet och på så sätt kanske tjuven inte får med sig allt. Det är också viktigt att tänka på att inte förvara en större summa pengar hemma. En hemförsäkring ger max 3 000 kronor i ersättning för kontanter, säger Hans Frank och fortsätter:

– Forskning visar också att brottsligheten minskar med i genomsnitt en fjärdedel i områden där man har grannsamverkan mot brott.

Antal anmälda inbrott i bostäder och ersättning till drabbade kunder i Länsförsäkringar år 2006-2010:

År

Anmälda inbrott totalt i Länsförsäkringar

Utbetalning i snitt

Undvik inbrott – goda råd från Länsförsäkringar

• Se till att alla dörrar är låsta när du går hemifrån.

• Lås som är godkända av stöldskyddsföreningen ökar skyddet mot inbrott. Tjuven väljer hellre ett hus eller en lägenhet med sämre lås.

• Lås på altan- eller balkongdörrar och fönster försvårar också inbrott.

• Om du ska resa bort: Se till att någon tömmer din brevlåda.

• Använd timers på lampor så att de tänds och släcks och får det att se ut som om någon är hemma.

• Grannsamverka! Prata med dina grannar. Berätta om du ska åka bort, och be dem berätta om de ska åka bort. Om du ser något som kan verka konstigt, notera det du ser, larma polis vid behov. Läs mer på www.samverkanmotbrott.se.

• Installera gärna inbrottslarm.

• Anlita alltid en auktoriserad låssmed vid inköp och montering av lås eller larm.

För mer information, kontakta gärna:

Hans Frank, skadeexpert på Länsförsäkringar Skåne
E-post:hans.frank@skane.lansforsakringar.se