Kommunranking: Här har 65+ bäst livskvalité

I Länsförsäkringars pensionsindex ”Här är det bäst att vara pensionär 2024” som genomförs för andra året i rad, framgår det att möjligheten till ett tryggt och bra liv för sextiofemplussare skiljer sig åt i Sveriges kommuner. – Vår ranking visar tydligt att möjligheten till ett tryggt och gott liv för seniorer varierar betydligt bland Sveriges kommuner, säger Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar.

Se ranking av samtliga kommuner i bifogad bilaga ”Här är det bäst att vara pensionär 2024”.

Övergripande resultat

Länsförsäkringars pensionsindex, som undersöker hur förutsättningarna för äldre ser ut i Sverige - för landets samtliga 290 kommuner. Resultaten visar att det finns stora skillnader bland kommunerna när man räknar in möjligheten att få ett bra liv för de äldre invånarna.

Sex kommuner i Stockholms län placerar sig bland de tio bästa i rapporten vilket indikerar att det finns en bra förutsättning för äldre att kunna leva ett bra liv här. Även Skåne sticker ut med två kommuner som placerat sig bland de tio bästa. Allra sist placerar sig Munkfors i Värmland.

-Analysen visar att äldre verkar ha större möjlighet att leva ett tryggt liv i kommuner med anknytning till större städer med många invånare och där det finns en god fördelning mellan unga och gamla, säger Trifa Chireh.

I de kommuner som fått en bra placering har de äldre en högre pension, det finns relativt sätt fler läkare per 65 + samt att försörjningskvoten ligger på en hög nivå, det vill säga kvoten mellan den befolkning som inte är ekonomiskt aktiv och den ekonomiskt aktiva delen (unga som arbetar) är högst i landet. I dessa kommuner visar underlaget att många även har möjlighet att fortsätta arbeta efter att de fyllt 65 år. De äldre tillbringar även kortare tid inom vården och är inte i samma utsträckning beroende av bidrag. Det negativa är att det oftast kostar mer att bo i städer mer fler invånare.

– Det är viktigt att notera att många andra faktorer också spelar in för hur bra ens liv är som äldre. Livskvalité kan handla om hur mycket pengar pensionen räcker till när höga kostnader för bostaden är betalt och att tillgången på sjukvård är bra. Även möjligheten att fortsätta arbeta efter 65 kan bidra till en bättre vardag, säger Trifa Chireh.

Sammanställningen av de åtta variablerna ger en bild av var det är bäst respektive sämst att bo för den som eftersträvar ett bra liv efter pensioneringen. Att säkerställa en likvärdig standard för alla pensionärer i ett land är en komplex fråga som involverar många variabler. Länsförsäkringars ranking har försökt att spegla några av de delar som kan spegla hur vardagen ter sig för våra pensionärer.

Om indexet
Indexet består av de åtta variablerna; Antalet som får försörjningsstöd 65+ (Socialstyrelsen), Antalet 65 + med låg ekonomisk standard 65+ (Kolada/SCB), Antal dygn inom korttidsvård 65+ (SCB/Socialstyrelsen), Antal 65+ per läkare ((SCB), Pension (kr) (Pensionsmyndigheten), Försörjningskvot (SCB), Antal 65+ som fortfarande arbetar ((SCB) samt Skuld hos Kronofogden 65+ (Kronofogden). Dessa variabler har sedan vägts samman i ett index där de kommuner som fått hög relativ ranking på samtliga variabler hamnar högst i rankingen och vice versa med kommuner som fått sämre relativ ranking.

Kommunerna som hamnar överst                                 Kommunerna som hamnar sist

1 Danderyd - Stockholms län 290 Munkfors - Värmlands län
2 Solna - Stockholms län 289 Ljusnarsberg - Örebro län
3 Värmdö - Stockholms län 288 Malå - Västerbottens län
4 Lomma - Skåne län 287 Filipstad - Värmlands län
5 Umeå - Västerbottens län 286 Dorotea - Västerbottens län
6 Nacka - Stockholms län 285 Strömsund - Jämtlands län
7 Vallentuna - Stockholms län 284 Haparanda - Norrbottens län
8 Lund - Skåne län 283 Vansbro - Dalarnas län
9 Knivsta - Uppsala län 282 Osby - Skåne län
10 Österåker - Stockholms län 281 Färgelanda - Västra Götalands län

Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar. Tel. 073–094 28 52
Lena Bivner, pressansvarig på Länsförsäkringar. Tel. 08 – 588 40 000
Länsförsäkringars pressjour. Tel. 08–588 41 850

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.