Kvinnor mer taktiska kring pensionen i orostider

När människor är på flykt i Europa och både världs- och privatekonomin påverkas är det lätt att dras med i oron och ta förhastade beslut.  Men när det kommer till sparande i tjänstepension eller privat pension är det för de flesta sparare bra att sitta stilla i båten, något som fler av Länsförsäkringars kvinnliga pensionssparare gör jämfört med de manliga spararna.

– Att spekulera i hur fonder och aktier ska utvecklas på kort sikt är mycket svårt och det är sällan bra att ta förhastade beslut när det gäller sparande i tjänstepension eller privat pension. Bland våra pensionskunder ser vi att det är kvinnorna som har mest is i magen i dessa oroliga tider. Det är oftast en bra strategi då det historiskt varit mer lönsamt att agera långsiktigt på finansmarknaden, säger Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar.

Länsförsäkringar har gått igenom statistik utifrån fondförsäkringskundernas aktivitet i sitt sparande. Statistiken visar att männen är nästan dubbelt så aktiva som kvinnorna och även genomför dubbelt så många fondbyten i sitt pensionssparande.

– Det viktigaste är att stå fast vid sin strategi som man hade för pensionssparandet innan börsen började svänga. Man kan också passa på att se över sina val och sprida sina risker för att få en väl diversifierad portfölj med fonder i olika tillgångsslag. Inte lägga alla ägg i samma korg helt enkelt. Som sparare bör man ha en risknivå i sparandet som känns bekvämt – också när börsen sjunker, säger Trifa Chireh.

Pensionsekonomens tips på hur du kan tänka kring pensionssparandet i oroliga tider

Långt kvar till pension

• Generellt kan man ta högre risk ju yngre man är eftersom placeringshorisonten är lång och kan skapa möjligheter till god avkastning och en bra tillväxt för pensionen.
  • Över tid jämnar svängningar ut sig och historiskt har aktiefonder gett betydligt högre avkastning än räntebärande placeringar trots kriser av olika slag.
  • Fortsätt månadsspara i fonder även under börsnedgång då du får fler fondandelar och slipper fundera på om det är rätt tid att köpa eller inte för att bygga upp ett kapital. Månadssparande ger dessutom en snöbollseffekt genom ”ränta på ränta-effekten”.

Nära pension

• Det är viktigt att fundera kring hur lång utbetalningstid du ska välja i din tjänstepension eller privata pensionssparande.
  • Väljer du en livsvarig utbetalning eller en utbetalningstid på 20 år betyder det att pensionskapitalet kan ha tid att återhämta sig trots nedgångar längs vägen.
  • Väljer du en kort utbetalningstid eller har hög risk i ditt sparande och nedgångarna skapar mycket oro bör du se över din risknivå och minska andelen aktiefonder.
  • En måttstock är lika hög räntedel som du är gammal. Är du 60 år bör du ha 40 procent aktier och 60 procent räntor.

Pensionär

• Beroende på hur stor del av din pension som är placerad i fonder så kan det vara läge att dra ned risken och få jämnare utbetalningar.
  • Sänk inte placeringsrisken för mycket. Man bör ändå ha en viss risk i sitt sparande för att kapitalet ska kunna fortsatta växa under utbetalningen.

Länk till Länsförsäkringars pressrum

Länk till Länsförsäkringar på Twitter

Trifa Chireh, pensionsekonom Länsförsäkringar, telefon 073-094 2852

Länsförsäkringars pressjour, telefon 08 – 588 418 50, press@lansforsakringar.se

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.