Låg kunskap om skydd mot id-stölder

Id-stölder har blivit en miljardindustri i Sverige. Trots det har över hälften av oss ingen aning om hur vi skyddar oss mot att få vår identitet kapad eller vad vi ska göra om det inträffar. Det visar en undersökning som Länsförsäkringar genomfört.

Undersökningen visar också att endast en tredjedel av oss är oroliga för den här typen av brott. Men kanske skulle vi oroa oss lite mer.

– Dagens tjuvar har sedan länge lagt bort kofoten och antalet värdetransportrån och personrån minskar också stadigt eftersom man hittat ett nytt sätt att få tillgång till pengar illegalt, säger Agneta Syrén, säkerhetsexpert på Länsförsäkringar.

Frågan som ställdes: Är du orolig för att råka ut för en id stöld?

Att få identiteten kapad innebär att en bedragare använder stulna personuppgifter för att till exempel söka och utnyttja krediter, ta emot bidrag, teckna mobilabonnemang, beställa varor eller till och med komma över lagfart till en fastighet.

Majoriteten av de drabbade upptäcker bedrägeriet när de får hem en kopia på kreditupplysningen, alternativt när det kommer en faktura eller inkassokrav på det som bedragaren köpt i offrets namn. Agneta Syrén säger att det inte finns något hundraprocentigt skydd. Däremot finns det vissa vanor och åtgärder som kan minska de onödiga riskerna och ger de här råden:

Frågan som ställdes: Vet du vad du ska göra för att skydda dig mot id-stölder?

– Tänk på att bevaka ditt personnummer på exakt samma sätt som ditt kreditkort. Om personnumret hamnar i orätta händer kan kriminella beställa ett id-kort i ditt namn och använda det för att öppna upp bankkonton, ta lån i ditt namn och köpa varor i ditt namn. Ofta används fejkade sajter som ser ut som om de tillhör etablerade företag med gott rykte för att lura till sig personnummer.

Frågan som ställdes; Vet du vad du ska göra om du råkar ut för en id-stöld?

Så kan du skydda dig;

• ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­Lämna inte ut ditt personnummer utan att veta vad det ska användas till.
  • Var uppmärksam på post du får, till exempel bekräftelser på beställningar eller nya bankengagemang, besked om adressändring eller liknande.
  • Byt till en låsbar brevlåda eller postfack.
  • Lämna inte ut alltför detaljerad information om dig själv på Facebook eller sociala nätverk.
  • Om du tappat bort en identitetshandling, spärra den hos utfärdaren, anmäl det till Polisen och till kreditupplysningsföretag.
  • Klicka aldrig på länkar i sms eller mejl som uppmanar dig att lämna personliga uppgifter.

Det finns sätt att kontrollera att sajten känns och ser riktig ut;

• Det finns ingen information om hur du kan reklamera en köpt vara.
  • För låga priser, om något verkar för bra för att vara sant så är det oftast inte sant.
  • Konstigt språk, om sidan innehåller stavfel är risken stor att det är en falsk sida.

Fakta om id-stölder

Bara under 2013 drabbades mer än 115 000 svenskar och det är en industri som omsatte över 2,7 miljarder kronor bara i Sverige.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i november 2014 av PFM Research bland 1 000 slumpmässigt utvalda svenskar mellan 18 och 65 år.

Från och med den 1 januari 2015 ingår skydd mot id-stölder i Länsförsäkringars hemförsäkring.

Agneta Syrén, säkerhetschef på Länsförsäkringar. Tel. 073 – 964 15 58
Pressjouren. Tel. 08-588 418 50