Länsförsäkringar AB: delårsrapport januari – juni 2015

(Siffrorna inom parentes avser januari – juni 2014)

• Koncernens rörelseresultat uppgick till 845 (714) Mkr. Räntabiliteten på eget kapital uppgick till 8 (7) procent.
  • Rörelseresultatet i sakförsäkringsrörelsen uppgick till 326 (308) Mkr. Premieintäkterna efter avgiven återförsäkring uppgick till 2 474 (2 203) Mkr.
  • Rörelseresultatet i bankkoncernen uppgick till 559 (428) Mkr. Räntenettot stärktes till 1 411 (1 208) Mkr.
  • Rörelseresultatet i Länsförsäkringar Fondliv uppgick till 266 (171) Mkr. Premieinkomsten uppgick till 4 635 (4 585) Mkr. Provisionsintäkterna uppgick till 697 (570) Mkr.
  • Moderbolagets nettoomsättning uppgick till 1 280 (1 198) Mkr.

– Länsförsäkringar AB-koncernens rörelseresultat förbättrades med 18 procent jämfört med samma period förra året. Volatila marknader påverkade dock kvartalets resultatutveckling. Tillväxten i banken sker med god lönsamhet och resultatet ökade med 130 miljoner kronor mot förra året. Utlåningstillväxten sker med en fortsatt hög kreditkvalitet och låga kreditförluster. En god premietillväxt och stabila skadekostnader bidrog till att resultatet inom sakförsäkringsverksamheten blev 18 miljoner kronor bättre än föregående år. I Fondliv växte försäkringskapitalet med 8,6 miljarder kronor under det första halvåret vilket bidrog till att resultatet förbättrades med 95 miljoner kronor. Vi befinner oss i slutspurten av ett tidskrävande arbete med Solvens II. Regleringen fyller i grund och botten en viktig funktion men det är mycket otillfredsställande att många otydligheter fortfarande kvarstår inför implementeringen i Sverige, säger Sten Dunér, vd Länsförsäkringar AB.

Läs hela rapporten: http://www.lansforsakringar.se/stockholm/om-oss/finansiellt/lansforsakringar-ab/rapporter/

För ytterligare information, kontakta gärna:
Sten Dunér, vd Länsförsäkringar AB, 08-588 411 15,
073-964 11 15, sten.duner@lansforsakringar.se