Länsförsäkringar AB: delårsrapport januari – mars 2015

(Siffrorna inom parentes avser januari – mars 2014)

• Koncernens rörelseresultat uppgick till 487 (293) Mkr. Koncernens rörelseintäkter uppgick till 13 455 (4 580) Mkr. Räntabiliteten på eget kapital uppgick till 9 (6) procent.
  • Rörelseresultatet i sakförsäkringsrörelsen uppgick till 171 (89) Mkr. Premieintäkterna efter avgiven återförsäkring uppgick till 1 227 (1 089) Mkr.
  • Rörelseresultatet i bankkoncernen uppgick till 279 (197) Mkr. Räntenettot stärktes till 685 (584) Mkr.
  • Rörelseresultatet i Länsförsäkringar Fondliv uppgick till 132 (77) Mkr. Premieinkomsten uppgick till 2 454 (2 328) Mkr. Provisionsintäkterna uppgick till 343 (278) Mkr.
  • Moderbolagets nettoomsättning uppgick till 578 (566) Mkr.

– Länsförsäkringar AB-koncernen inledde 2015 med ett mycket starkt första kvartal, både räknat i resultat och i tillväxt. Samtliga affärsenheter uppvisade resultatförbättringar och rörelseresultatet uppgick till 487 Mkr, en förbättring med 66 procent jämfört med motsvarande period föregående år. I den samlade sakförsäkringsaffären fördubblades resultatet främst tack vare ett starkt resultat i smådjursaffären och förbättrad kapitalavkastning. Inom bank ökade affärsvolymerna och den stabila tillväxten fortsatte. I Fondliv fortsatte försäkringskapitalet att växa. En stark börsutveckling och högt värderade tillgångsslag hade en positiv effekt på kvartalets resultat, säger Sten Dunér, vd Länsförsäkringar AB.

Länsförsäkringsgruppen är varken i juridisk eller i praktisk mening en koncern, utan en samverkan mellan 23 självständiga läns försäkringsbolag som tillsammans äger Länsförsäkringar AB. Resultatet inom sakförsäkring är summan av resultaten i de 24 länsförsäkringsbolagen och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB, exklusive livförsäkring och bank.

Läs hela rapporten: http://www.lansforsakringar.se/stockholm/om-oss/finansiellt/lansforsakringar-ab/rapporter/

För ytterligare information, kontakta gärna:
Sten Dunér, vd Länsförsäkringar AB, 08-588 411 15, 073-964 11 15,  sten.duner@lansforsakringar.se

Malin Rylander Leijon, CFO Länsförsäkringar AB, 08-588 408 64, 073-964 08 64, malin.rylander-leijon@lansforsakringar.se

Fanny Wallér, kommunikationsdirektör Länsförsäkringar AB, 08-588 414 69,
070-692 77 79, fanny.waller@lansforsakringar.se