Länsförsäkringar AB: delårsrapport januari – september 2015

(Siffrorna inom parentes avser januari – september 2014)

• Koncernens rörelseresultat uppgick till 1 394 (1 277) Mkr. Räntabiliteten på eget kapital uppgick till 8 (8) procent.
  • Rörelseresultatet i sakförsäkringsrörelsen uppgick till 431 (604) Mkr. Premieintäkterna efter avgiven återförsäkring uppgick till 3 777 (3 373) Mkr.
  • Rörelseresultatet i bankkoncernen uppgick till 863 (679) Mkr. Räntenettot stärktes till 2 189 (1 882) Mkr.
  • Rörelseresultatet i Länsförsäkringar Fondliv uppgick till 414 (261) Mkr. Premieinkomsten uppgick till 6 620 (6 563) Mkr. Provisionsintäkterna uppgick till 1 042 (875) Mkr.
  • Moderbolagets nettoomsättning uppgick till 1 937 (1 783) Mkr.

– Länsförsäkringar AB-koncernen stärker sitt resultat jämfört med såväl förra kvartalet som motsvarande period förra året. Resultatutvecklingen inom samtliga tre kärnaffärer är stark och under kvartal tre förbättrades det med 191 miljoner kronor jämfört med det andra kvartalet i år. Koncernens rörelseresultat uppgick till 1 394 miljoner kronor. Agria fortsätter sin expansion och etablerar verksamhet även på den finska marknaden. Inom banken fortsätter volymtillväxten att vara stark vilket tillsammans med stabila marginaler har bidragit till en ökad lönsamhet. I oktober kunde vi återigen glädjas åt att årets undersökning från Svenskt Kvalitetsindex visar att vi har Sveriges mest nöjda bankkunder på privatmarknaden, säger Sten Dunér, vd Länsförsäkringar AB.

Läs hela rapporten: http://www.lansforsakringar.se/stockholm/om-oss/finansiellt/lansforsakringar-ab/rapporter/

För ytterligare information, kontakta gärna:
Sten Dunér, vd Länsförsäkringar AB, 08-588 411 15,
073-964 11 15, sten.duner@lansforsakringar.se