Länsförsäkringar åter ett alternativ när anställda inom kommuner och regioner ska välja tjänstepension

Efter snart två års frånvaro kommer Länsförsäkringar åter att vara ett valbart alternativ när det gäller tjänstepension med fondförsäkring inom KAP-KL och AKAP-KL. Det innebär att över 1 miljon anställda inom kommuner och regioner kan välja Länsförsäkringar för kommande inbetalningar till sin tjänstepension, samt flytta in kapital från andra försäkringsgivare. Länsförsäkringar kommer att vara valbara från den 1 januari 2020.

– Det känns bra att vi återigen kan vara med och erbjuda tjänstepension till anställda inom kommuner och regioner. Länsförsäkringar har en kundrelation till mer än var tredje invånare i Sverige och många som omfattas av detta kollektivavtal har redan valt att ha sin vardagsekonomi hos oss eller försäkra sin bil eller sitt boende. Marknaden är viktig för oss och vi vill vara valbara inom så många områden som möjligt under förutsättning att det blir bra för både kunderna och affären, säger Tua Holgersson, vd Länsförsäkringar Fondliv.

Korta fakta

• Länsförsäkringar ansluter till avtalet genom att uppfylla krav och villkor avseende fondförsäkring.
  • Kunder som sedan tidigare valt traditionell försäkring har kvar de gamla villkoren.
  • Fondförvaltningsavgiften sänks till 0,30 procent i entrélösningen, vilket är en sänkning med 0,10 procentenheter på nuvarande avgifter.
  • Fondförvaltningsavgifterna har sänkts med mellan 0,10–0,30 procentenheter i övriga fonder.
  • Den fasta avgiften sänks från dagens 75 konor till 65 kronor.

Läs mer här: https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/pension/pensionens-olika-delar/tjanstepension/kommun-eller-landstingsanstalld/

Tua Holgersson, vd Länsförsäkringar Fondliv, 070-566 0383
Presskontakt, 08-588 41287, press@lansforsakringar.se

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.