Länsförsäkringar Bank: Delårsrapport januari-juni 2018

”Länsförsäkringar Bank fortsätter att utvecklas positivt och affärsvolymerna ökar inom samtliga segment. Tillväxten är stabil samtidigt som kreditkvaliten i utlåningsportföljen fortsätter att vara god och med mycket låga kreditförluster. Tillströmningen av nya kunder är stadig vilket är ett kvitto på att kunderna uppskattar Länsförsäkringars erbjudande, något som tydligt syns i den kontinuerligt höga kundnöjdheten. Våra marknadsandelar fortsätter att öka inom både hushållsinlåning och bostadsutlåning och vi stärker positionen som den femte största retailbanken i Sverige. Banken befinner sig i en intensiv IT-utvecklingsfas som framöver kommer ge möjligheter att skala upp utvecklingen av det digitala erbjudandet ytterligare. Den svenska konjunkturen fortsätter att utvecklas väl och vi ser att bostadsmarknaden nu befinner sig i ett mer stabilt läge, vilket gynnar vår affärsmodell med en tydlig lokal affär och närhet till kunderna tillsammans med smarta digitala lösningar.”, säger Sven Eggefalk, verkställande direktör, Länsförsäkringar Bank

Året i korthet, koncernen

• Rörelseresultatet ökade 20 procent till 888,2 (737,3) Mkr och räntabiliteten på eget kapital uppgick till 10,3 (9,5) procent.
  • Räntenettot ökade 15 procent till 2 193 (1 911) Mkr.
  • Rörelseintäkterna ökade 16 procent till 1 811 (1 557) Mkr.
  • Rörelsekostnaderna ökade 9 procent till 873,7 (798,8) Mkr.
  • Kreditförlusterna uppgick netto till 49,0 (21,0) Mkr, vilket motsvarar en kreditförlustnivå på 0,04 (0,02) procent.
  • Affärsvolymerna ökade 13 procent till 551,4 (486,4) Mdkr.
  • Inlåningen ökade 8 procent till 104,4 (97,1) Mdkr. Utlåningen ökade 14 procent till 275,8 (242,2) Mdkr.
  • Kärnprimärkapitalrelation för Konsoliderad situation uppgick den 30 juni 2018 till 24,7 (22,7*) procent.
  • Länsförsäkringar Bank har under perioden erhållit ett aktieägartillskott om 800 Mkr från moderbolaget Länsförsäkringar AB.
  • Antalet kunder med Länsförsäkringar som huvudbank ökade med 12 procent, antalet bankkort ökade med 13 procent.

Uppgifterna inom parentes avser motsvarande period 2017.

* Avser 31 mars 2018.

Sven Eggefalk, vd Länsförsäkringar Bank AB,
08-588 414 37, 070-240 47 04

Anders Borgcrantz, CFO, Länsförsäkringar Bank AB,
08-588 412 51, 073-964 12 51

Martin Rydin, Treasurychef Länsförsäkringar Bank AB,
08-588 412 79, 073-964 28 23

Stefan Karkamanis, Investor Relations, Länsförsäkringar Bank AB,
08-588 402 90, 072-310 00 80

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.