Länsförsäkringar Bank: januari – december 2020

”Vi sammanfattar 2020 som ett minst sagt ovanligt år som i stort har kommit att präglas av coronapandemin. Den samhällsekonomiska påverkan har varit stor och läget är fortsatt utmanande för både hushåll och företag. Även om vi för närvarande bedömer situationen som mer stabil är det makroekonomiska läget fortsatt osäkert. Förhoppningen om en snabbare återhämtning har dock ökat i och med att vaccinationsprogrammen nu har inletts. Länsförsäkringar Bank vidtog i samband med pandemins utbrott ett antal åtgärder för att stötta kunderna samt säkerställa god tillgänglighet. Vi har arbetat intensivt under året för att fortsatt kunna erbjuda den trygghet och goda service som kännetecknar vår verksamhet. Styrkan i vår affärsmodell med lokal förankring och moderna digitala tjänster har varit avgörande, något som även avspeglas i den höga kundnöjdheten för både privat- och företagskunder. Trots ett annorlunda år levererar vi ett stabilt resultat samtidigt som bankverksamheten fortsätter att utvecklas väl och tillväxten i affärsvolymerna har varit god. Detta hade inte varit möjligt utan den fantastiska insats som våra kompetenta medarbetare har gjort under året, något som jag är mycket glad och stolt över”, säger Sven Eggefalk, verkställande direktör, Länsförsäkringar Bank

Året i korthet, koncernen

• Rörelseresultatet uppgick till 1 844 (1 893) Mkr och räntabiliteten på eget kapital uppgick till 8,5 (9,5) procent.
  • Räntenettot ökade 5 procent till 4 845 (4 617) Mkr.
  • Rörelseintäkterna ökade 6 procent till 4 278 (4 027) Mkr.
  • Rörelsekostnaderna uppgick till 2 109 (1 926) Mkr.
  • Kreditförlusterna uppgick netto till 325,5 (207,2) Mkr, vilket motsvarar en kreditförlustnivå på 0,09 (0,06) procent.
  • Affärsvolymerna ökade 11 procent till 729,4 (656,0) Mdkr.
  • Inlåningen ökade 14 procent till 136,4 (119,3) Mdkr. Utlåningen ökade 11 procent till 340,0 (307,1) Mdkr.
  • Fondvolymen ökade 10 procent till 253,0 (229,6) Mdkr.
  • Sedan det tredje kvartalet omfattas Länsförsäkringar Bank med dotterbolag av konsolidering även på undergruppsnivå.
  • Kärnprimärkapitalrelationen för Konsoliderad situation uppgick den 31 december 2020 till 16,7 (16,4*) procent och för bankkoncernen till 14,9 (14,3*) procent.
  • Antalet kunder med Länsförsäkringar som huvudbank ökade 6 procent till 586 000 (553 000).
  • Enligt Svenskt Kvalitetsindex kundnöjdhetsmätning för 2020 är Länsförsäkringar Bank fortsatt i topp avseende kundnöjdhet för privatkunder.
  • Länsförsäkringar Bank har under året konverterat utgivna betal- och kreditkort till Mastercard.

Uppgifterna inom parentes avser motsvarande period 2019.
* Avser 30 september 2020.

Sven Eggefalk, vd Länsförsäkringar Bank AB,
08-588 414 37, 070-240 47 04

Anders Borgcrantz, CFO, Länsförsäkringar Bank AB,
08-588 412 51, 073-964 12 51

Martin Rydin, Treasurychef Länsförsäkringar Bank AB,
08-588 412 79, 073-964 28 23

Stefan Karkamanis, Investor Relations, Länsförsäkringar Bank AB,
08-588 402 90, 072-310 00 80

Denna information är sådan som Länsförsäkringar Bank AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 februari 2021 kl. 12:00 CET.

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.