Länsförsäkringar Bank: januari-juni 2024

”Det positiva sentimentet på de finansiella marknaderna har bestått under det första halvåret. Den svenska inflationen har fortsatt att sjunka vilket ledde till att vi fick se en välkommen första räntesänkning från Riksbanken under det andra kvartalet. Vi kan också konstatera att den höga geopolitiska instabiliteten och osäkerheten kopplat till val i flera länder med betydande ekonomier fortsätter att prägla omvärlden.

I ljuset av den osäkra omvärldssituationen är vi stolta över hur vi framgångsrikt kunnat fortsätta utveckla bankverksamheten. Vi flyttar tydligt fram positionerna inom såväl sparande som utlåning. Det är glädjande att vi fortsätter att vara framgångsrika på bolånesidan där vi per maj fortsatt tagit störst andel av marknadstillväxten. Inom sparande har vi åter ett kvartal med ett starkt nettoinflöde, vilket bland annat har sin grund i en framgångsrik förvaltning och proaktiv rådgivning. Det är uppenbart att kunderna uppskattar vårt erbjudande och Länsförsäkringars starka lokala närvaro.
Den goda affärsutvecklingen avspeglar sig också i det stabila resultat vi presenterar. Det är glädjande att provisionsnettot utvecklats starkt och fortsätter att diversifiera våra intäkter samtidigt som kreditkvaliteten är mycket god och vår finansiella ställning mycket stark.
Med de senaste månadernas mediala uppmärksamhet har få missat vilket samhällsproblem den finansiella brottsligheten och bedrägerier har blivit. Vi känner ett stort ansvar för att skydda våra kunder och fortsätter vårt arbete med att motverka denna typ av brottslighet. Vi vidtar löpande åtgärder och lägger stort fokus på information till kunderna, parallellt med att vi aktivt deltar i bankgemensamma initiativ och samarbete med myndigheter. Det går tyvärr inte att komma ifrån att delar av de åtgärder som vi vidtar för ökat kundskydd medför nödvändiga begränsningar och delvis sämre åtkomst för kunderna.
Vi känner en trygghet och stolthet i att vara en bank präglad av låga risker, en diversifierad affär, engagerade medarbetare och med en styrka i vår lokala, kundnära profil med rötterna i sakförsäkring. I osäkra tider står vi starka och kan lägga allt fokus på att stötta våra kunder med finansiella tjänster och rådgivning, i syfte att skapa hållbar ekonomisk trygghet och möjligheter.”, säger Sven Eggefalk, verkställande direktör, Länsförsäkringar Bank

Perioden i korthet, koncernen:

• Rörelseresultatet ökade 12 procent till 1 270 (1 130) Mkr och räntabiliteten på eget kapital uppgick till 9,2 (8,6) procent.
  • Räntenettot minskade 5 procent till 3 353 (3 515) Mkr.
  • Provisionsnettot, exklusive ersättningar till länsförsäkringsbolagen, ökade 20 procent till 828 (691) Mkr.
  • Rörelseintäkterna ökade 9 procent till 2 860 (2 627) Mkr.
  • Rörelsekostnaderna minskade 1 procent till 1 271 (1 280) Mkr, inklusive en minskning av kostnaderna med 176 Mkr till följd av en momsåtervinning i Wasa Kredit.
    Exklusive denna post ökade kostnaderna med 13 procent.
  • Kreditförlusterna netto, uppgick till 121 (21) Mkr, vilket motsvarar en kreditförlustnivå på 0,06 (0,01) procent, av vilket merparten härrör från Wasa Kredit.
  • Rörelseresultatet påverkades av påförda avgifter om 199 Mkr under perioden (196), varav riskskatten utgjorde 129 (127) Mkr.
  • Affärsvolymerna ökade 12 procent till 976 (870) Mdkr.
  • Utlåningen ökade 5 procent till 394 (375) Mdkr*.
  • Inlåningen minskade 1 procent till 152 (153) Mdkr.
  • Fondvolymen ökade med 26 procent till 430 (342) Mdkr.
  • Kärnprimärkapitalrelation för Konsoliderad situation uppgick den 30 juni 2024 till 15,0 (15,0**) procent.

Uppgifterna inom parentes avser motsvarande period 2023.
*  Utlåning till allmänheten exklusive placeringar i Riksgälden och liknande poster.

** Avser 31 mars 2024.

Sven Eggefalk, vd Länsförsäkringar Bank AB,

08-588 414 37, 070-240 47 04

Martin Rydin, CFO Länsförsäkringar Bank AB,

08-588 412 79, 073-964 28 23

Andreas Larsson, Investor Relations Länsförsäkringar Bank AB,

010-498 70 29, 0720-84 36 34

Denna delårsrapport innehåller sådan information som Länsförsäkringar Bank AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 juli 2024 kl. 12.00 svensk tid.