Länsförsäkringar brädar storbankerna: Mest nöjda bankkunderna

​Länsförsäkringar har landets mest nöjda bankkunder på privatmarknaden och Länsförsäkringars betyg är det högsta någonsin bland bankerna. Det visar en undersökning från Svenskt Kvalitetsindex (SKI) som presenteras idag.

I årets mätning toppar Länsförsäkringar med betyget 79,6 i kundnöjdhet, som kan jämföras med genomsnittet för branschen som är 73. Gapet till storbankerna är liksom tidigare år betydande och endast en av storbankerna finns med i topp-fem. Länsförsäkringars betyg är det högsta någonsin i SKI bland banker och det är sjätte gången Länsförsäkringar toppar mätningen. Länsförsäkringar får genomgående höga betyg även i de parametrar som mäts: image, förväntningar, produktkvalitet, service och prisvärdhet.

– Länsförsäkringars banketablering är Sveriges största banketablering på hundra år, säger Mats Ericsson, vd Länsförsäkringar Bank. Det jag främst tror bidrar till att kunderna ger oss så här goda omdömen är att vi har insett vikten av en sak: Att bygga en stark bank är ytterst en fråga om förtroende. Vi har utgått från tryggheten som Länsförsäkringars varumärke står för och stått stabila genom finanskrisen. Genom orostiderna har vårt varumärke stärkts. Vi är lokala och närvarande där våra kunder finns och vi arbetar och tänker alltid långsiktigt.

– En viktig del i att bygga en stark bank är naturligtvis också att vi förstår affären och fokuserar på att ha låga risker. Kunderna vill ha trygghet – då vill de framförallt att de som har förtroendet att förvalta deras pengar har kompetens och riskmedvetenhet. Vi vet att de värden som vi står för är något som människor uppskattar och vill ha, säger Mats Ericsson.

Länsförsäkringar är Sveriges femte största privatbank med cirka 800 000 kunder och en affärsvolym på 214 mdr kronor.

För mer information kontakta gärna:

Mats Ericsson, vd Länsförsäkringar Bank AB
Telefon: 08-588 409 63, 073-964 09 63
E-post: mats.ericsson@lansforsakringar.se

Länsförsäkringars pressjour: 08-588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 24 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna en helhet av bank- och försäkringstjänster. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring och genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär.