Länsförsäkringar branschbäst på hållbarhet

Länsförsäkringar har för femte året utsetts till Sveriges mest hållbara försäkringsbolag av Sustainable Brand Index som är Nordens största varumärkesstudie om hållbarhet.
– Jag är så stolt att vi än en gång hamnar i topp när svenskarna bedömer vårt hållbarhetsarbete, säger Christina Kusoffsky Hillesöy, hållbarhetschef på Länsförsäkringar AB.

Länsförsäkringar har varit med i undersökningen Sustainable Brand Index sedan starten 2011 och har hamnat i topp bland försäkringsbolagen fyra gånger tidigare, åren 2018, 2016, 2012 och 2011. På hela listan av varumärken som har rankats, där IKEA tar hem förstaplatsen, har Länsförsäkringar i år klättrat uppåt med fyra placeringar och får plats 34 på listan.

– Att vara hållbar är något som ingår i ett försäkringsbolags DNA, vi har jobbat med det här i över 200 år och vet att varje skada som inte sker är en vinst för kunden, miljön och för hela samhället. Vi behöver alla öka takten i omställningen till ett hållbart samhälle och där har vi som branschledare ett viktigt ansvar, säger Christina.

Länsförsäkringar är en kundägd bolagsgrupp och de 23 länsförsäkringsbolagen arbetar alla aktivt på sin lokala marknad med hållbarhet med lite olika fokus, men det skadeförebyggande arbetet kring vatten, brand, naturskador, trafik samt brottsförebygg är en viktig del i allas verksamhet.

– Hållbarhet har både ekonomiska, sociala och miljömässiga perspektiv och med vår breda verksamhet där vi försäkrar privatpersoner, jord- och skogsbruk och andra företagare kan vi göra stor skillnad, inte minst vad gäller de utmaningar och risker klimatförändringarna ställer oss inför, säger Christina.

Kontakt:
Christina Kusoffsky Hillesöy, hållbarhetschef Länsförsäkringar AB, 073-662 73 27
Länsförsäkringars pressjour, 08-588 418 50, press@lansforsakringar.se

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.

Snabbfakta

Länsförsäkringar utses för femte gången som branschbäst på hållbarhet bland försäkringsbolagen.