Länsförsäkringar bygger Swedbanks nya huvudkontor i Sundbyberg

Länsförsäkringar Liv har för avsikt att ingå avtal med Swedbank om att bygga Swedbanks nya huvudkontor.

Länsförsäkringar Liv bygger Swedbanks nya huvudkontor på fastigheten Cirkusängen 6 som livbolaget äger i direkt närhet till Sundbybergs Station och Centrum.

Länsförsäkringar Livs fastighetsplaceringar kommer som en följd av fastighetsinvesteringen att öka från 6 till 7 procent av de totala tillgångarna. Investeringen kommer att ge en jämn och stabil avkastning med låg risk under många år. Länsförsäkringar avser att teckna ett 20-årigt hyresavtal med Swedbank.

Swedbanks nya huvudkontor får cirka 2 500 arbetsplatser. Totalt omfattar Swedbanks förhyrning cirka 44 000 kvadratmeter. Swedbank beräknas flytta in i sitt nya huvudkontor vid årsskiftet 2013/2014.

"Ännu en tomt i fastighetsportföljen exploateras och höjer avkastningen. För livspararna i Länsförsäkringar bidrar affären till att öka och ge en stabil och god avkastning på fastighetsinnehavet tack vare det långa hyresavtalet med Swedbank, säger Jörgen Svensson, vd Länsförsäkringar Liv.

Humlegården Fastigheter kommer att fungera som Länsförsäkringar Livs ombud vid genomförandet av byggnationen. Humlegården Fastigheter ägs av länsförsäkringsgruppen och förvaltar bland annat Länsförsäkringar Livs fastighetstillgångar i Sverige.

För ytterligare information, kontakta:

Jörgen Svensson, vd Länsförsäkringar Liv, +46 73 964 06 08

Jakob Carlsson, finansdirektör Länsförsäkringar Liv, +46 73 964 14 55

Christer Baldhagen, kommunikationsdirektör Länsförsäkringar AB, + 46 70 579 70 66

Länsförsäkringsgruppen består av 24 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna en helhet av bank- och försäkringstjänster. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring och genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär.