Länsförsäkringar får höjt betyg från Söderberg & Partners inom hållbara fondförsäkringar

Vi har gjort stora förflyttningar inom fondförsäkring, både vad gäller stärkt hållbarhetsinriktat utbud och kundkommunikation. Kundernas kapital i ljusgröna och mörkgröna (artikel 8 och 9) fonder har gått från 81 till 97 procent under 2021, säger Jim Rotsman, chef Produkt, Länsförsäkringar Fondliv.

Länsförsäkringar Fondliv har lagt till nya fonder i utbudet och flyttat kapital för kundernas räkning till fonder med högre hållbarhetsnivå. Även fondbolagen i utbudet har gjort förflyttningar på fondnivå.

– Vårt höjda betyg är resultatet av ett hårt arbete med ansvarsfulla investeringar. Under året har vi bland annat antagit ett nytt klimatmål om att bli klimatpositiva senast 2045. Vi har jobbat aktivt med vår urvalsprocess för att erbjuda ett mer hållbart utbud samt lyft fram ansvarsfulla investeringar och hållbarhet mot kunderna ännu mer och tydligare, säger Jim Rotsman.

Länk till rapporten:  https://www.soderbergpartners.se/om-oss/analys/hallbarhetsanalys/hallbara-fondforsakringar/

Länk till Länsförsäkringars pressrum: https://www.lansforsakringar.se/privat/om-oss/press-media/

Länk till Länsförsäkringar på Twitter: https://twitter.com/forsakringar

Jim Rotsman, chef Produkt, Länsförsäkringar Fondliv, 070 - 747 22 47

Länsförsäkringars pressjour, telefon 08 – 588 418 50, press@lansforsakringar.se

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.