Länsförsäkringar fortsätter sänka fondavgifter

Länsförsäkringar sänker avgiften på nio egna aktivt förvaltade aktiefonder. Fondavgiften sänks med upp till 0,4 procentenheter och gäller för kunder som redan har eller köper fonderna genom Länsförsäkringar.

Sänkningen gäller för kunder med direktsparande i fonder, sparande i ISK, IPS eller pensionssparande i fondförsäkring*.

– Länsförsäkringar vill att kunderna ska få ett ännu bättre fonderbjudande. Förra året sänkte vi avgifterna kraftigt på våra indexnära fonder. Nu tar vi nästa steg med de flesta av våra aktivt förvaltade aktiefonder där vi sänker fondavgiften. Det skapar förutsättningar för att kundernas sparande kan växa ännu mer, säger Eva Gottfridsdotter-Nilsson, vd Länsförsäkringar Fondförvaltning.

De aktivt förvaltade fonderna kostar efter sänkningen 1,20 eller 1,40 procent för kunder som redan har eller köper fonderna genom Länsförsäkringar.

– Skillnaden mellan indexnära fonder och aktivt förvaltade fonder blir tydligare. De indexnära fonderna är nu alltid 1 procentenhet billigare än motsvarande aktivt förvaltad aktiefond. Det stämmer bra med att Länsförsäkringar vill verka för en enklare prislista och lägre avgifter, säger Eva Gottfridsdotter-Nilsson.

Fonder med sänkt avgift Avgift före sänkningen, (Andelsklass A) Avgift efter sänkningen, (Andelsklass B) Sänkning, procentenheter
Länsförsäkringar Asienfond 1,60 % 1,40 % -0,20
Länsförsäkringar Europa Aktiv 1,55 % 1,20 % -0,35
Länsförsäkringar Global Aktiv 1,55 % 1,20 % -0,35
Länsförsäkringar Global Hållbar 1,50 % 1,20 % -0,30
Länsförsäkringar Japanfond 1,55 % 1,20 % -0,35
Länsförsäkringar Sverige Aktiv 1,30 % 1,20 % -0,10
Länsförsäkringar Småbolag Sverige 1,60 % 1,40 % -0,20
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Aktiv 1,80 % 1,40 % -0,40
Länsförsäkringar USA Aktiv 1,55 % 1,20 % -0,35

Kunder kommer att få information med start vecka 38.

*Kunder med direktsparande i fonder (Fondkonto) behöver göra ett fondbyte själv eftersom försäljning av fonder kan ge skattekonsekvenser. Sparande i ISK, IPS eller pensionssparande i fondförsäkring flyttas till en ny andelsklass utan skattekonsekvens.

För mer information om sänkningen, läs mer här

Eva Gottfridsdotter-Nilsson, vd Länsförsäkringar Fondförvaltning, telefon 073-964 29 57

Länsförsäkringars pressjour, telefon 08-588 418 50

Citat