Länsförsäkringar går ur North Dakota Access Pipeline

Länsförsäkringars fonder exkluderar de bolag som står bakom byggandet av oljeledningen North Dakota Access Pipeline.

– Vi är besvikna över att våra påtryckningar för att få bolagen att ändra dragningen av oljeledningen inte gett resultat. Att exkludera bolag är alltid vårt sista alternativ eftersom vi då förlorar vår möjlighet att påverka, Eva Gottfridsdotter-Nilsson, vd Länsförsäkringar Fondförvaltning.

Oljeledningen som kommer att dras genom mark tillhörande urfolket Standing Rock Sioux Tribe riskerar att förorena dricksvattnet och passerar genom urfolkets heliga områden. Oljeledningen har kritiserats av FN eftersom den berörda ursprungbefolkningen inte har konsulterats i tillräcklig utsträckning och för att en bredare miljökonsekvensanalys inte har gjorts.

Den amerikanska myndigheten United States Army Corps of Engineers meddelade den 7 februari 2017 att den tänker godkänna den planerade dragningen för oljeledningen samt att en ytterligare miljöutredning inte är nödvändig.

Länsförsäkringar har följt fallet sedan slutet av förra året och har tillsammans med andra investerare försökt påverka bolagen och finansiärerna som står bakom oljeledningen. Dialogerna har dessvärre inte gett resultat och Länsförsäkringar ser inga fler möjligheter till att påverka bolagen.

De bolag som omfattas av exkluderingen är Philips 66, Enbridge och Marathon Petroleum. Även Sunoco Logistics och Energy Transfer som Länsförsäkringar Fondförvaltning inte har investerat i inkluderas av investeringsrestriktionerna.

Eva Gottfridsdotter-Nilsson, vd Länsförsäkringar Fondförvaltning. Tel. 073-964 29 57
Pressjouren. Tel. 08-588 418 50