Länsförsäkringar hindrar trötta cyklister att köra bil efter Vätternrundan

Vätternrundan har orsakat svåra personskador och även skördat liv i trafiken på grund av att trötta cyklister satt sig bakom ratten och kört hem utan att vila efter loppet. I samband med årets Vätternrundan genomför Länsförsäkringar en kampanj för att motverka trötthetsolyckor i trafiken.

Vätternrundan har sedan många år infört en sextimmarsregel, som säger att deltagare i loppet inte får köra bil tidigare än sex timmar efter avslutat lopp. Vid förra årets Vätternrundan hölls omfattande kontroller vid Motalas utfarter och 1 200 – 1 300 förare stoppades, varav flera hade satt sig i bilen för tidigt.

15 -16 juni kommer Länsförsäkringar att närvara vid start- och målgång på Vätternrundan med budskapet "Var vaken mot trötthet i trafiken". Vätternrundans kanslichef Eva-Lena Frick hoppas att Länsförsäkringars kampanj leder till att deltagarna verkligen vilar i sex timmar.

– Jättebra att Länsförsäkringar tar detta på allvar och hjälper oss med att fokusera på att inte köra bil direkt efter loppet, säger Eva-Lena Frick.

Under start- och målgång i Motala kommer deltagarna att informeras om att flera viktiga faktorer sätts ned vid fysisk och psykisk prestation.

– Vi berättar också om trötthetssignalerna och hur man ska agera när man känner av dem. Vår praktiska mätsticka, ZZZ-tickan, där man själv kan mäta sin grad av vakenhet i procent, kommer också att delas ut, säger Stefan Skotte, skadeförebyggare Länsförsäkringar AB.

Mer information om kampanjen finns på den nya hemsidan www.somnainte.nu

Stefan Skotte, skadeförebyggare Länsförsäkringar AB

Dag Rosander, presschef Länsförsäkringar AB