Länsförsäkringar Hypotek: januari-juni 2024

Länsförsäkringar Hypoteks bolåneaffär har fortsatt att utvecklas väl under första halv­året 2024.

Trots en relativt låg aktivitet på bolånemarknaden har Länsförsäkringar under det första halvåret fortsatt att vara framgångsrika och har varit den bank som haft störst utlåningstillväxt avseende bolån. Genom en hög aktivitetsnivå lokalt kombinerat med styrkan i vårt varumärke har vi kunnat fortsätta att bistå befintliga och nya kunder.
De finansiella marknaderna har präglats av ett positivt sentiment under första halvåret samtidigt som vi fortsatt ser tecken på en lågkonjunktur. Bostadsmarknaden har påvisat en återhämtning under första halvåret, med stigande priser som följd.
Inflationen har nu också börjat gå ner och vi har sett en första räntesänkning från Riksbanken. Hushållen påverkas dock fortfarande av högre räntor och levnadsomkostnader, men vi kan fortsatt konstatera att våra kunder har en god motståndskraft.
Den mycket goda kreditkvaliteten och den starka finansiella positionen i Länsförsäkringar Hypotek består och mot denna bakgrund är vi övertygande om att vi även fortsatt ska kunna vara en trygghet i människors vardag. Med vårt konkurrenskraftiga bolåneerbjudande och vår starka lokala prägel har vi en ambition att fortsätta göra nya bolåneaffärer med allt fler av Länsförsäkringars kunder och se växande volymer.”, säger Anders Larsson, verkställande direktör, Länsförsäkringar Hypotek

Perioden i korthet:

• Rörelseresultatet ökade 18 procent till 860 (730) Mkr och räntabiliteten på eget kapital uppgick till 8,0 (7,2) procent.
  • Räntenettot ökade 18 procent till 1 372 (1 163) Mkr.
  • Kreditförlusterna uppgick netto till 2 (2) Mkr, vilket motsvarar en kreditförlustnivå på 0,00 (0,00) procent.
  • Rörelseresultatet påverkas av påförda avgifter om 128 Mkr varav riskskatten utgör 69 Mkr.
  • Utlåningen ökade 7 procent till 326 (306) Mdkr.
  • Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 19,2 (19,2*) procent den 30 juni 2024.

Uppgifterna inom parentes avser motsvarande period 2023.
* Avser 31 december 2023.

Anders Larsson, vd Länsförsäkringar Hypotek AB,

08-588 411 54, 073-964 11 54

Martin Rydin, CFO Länsförsäkringar Bank AB,

08-588 412 79, 073-964 28 23

Andreas Larsson, Investor Relations Länsförsäkringar Bank AB,

010-498 70 29, 0720-84 36 34

Denna delårsrapport innehåller sådan information som Länsförsäkringar Hypotek AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 juli 2024 kl. 12.00 svensk tid.