Länsförsäkringar lanserar fonden FossilSmart

Från och med den 12 februari kan Länsförsäkringars kunder spara i en fond som har målet att kombinera hänsyn till klimatförändringarna med en god avkastning: Länsförsäkringar FossilSmart.

Den nya fonden väljer bort investeringar i energisektorn, bolag som utvinner eller producerar kol, olja och gas.

– Inte bara för att koldioxidutsläppen orsakar klimatförändringar och extremväder, utan också för att det helt enkelt är en dålig investering att investera i bolag som med rätta begränsas allt hårdare i lagstiftningen. Därför investerar fonden FossilSmart inte i energisektorn, säger Eva Gottfridsdotter-Nilsson, vd på Länsförsäkringars fondbolag.

Fonden kommer också att övervikta bolag med lägre utsläpp av koldioxid och som följer Länsförsäkringars principer för ansvarsfulla investeringar.

Fakta om fonden

Fonden investerar brett i olika branscher på de utvecklade marknaderna, men exkluderar sektorn Energi (olja, gas, kol och utrustning för sektorn). Fonden överviktar bolag med lägre utsläpp av koldioxid och följer Länsförsäkringars principer för ansvarsfulla investeringar.

Förvaltningsavgift: 0,70 procent.
Risknivå: 5 av 7

Eva Gottfridsdotter-Nilsson, vd på Länsförsäkringars fondbolag. Tel. 073-964 29 57
Länsförsäkringars pressjour. Tel. 08-588 418 50