Länsförsäkringar lanserar Gröna Lövet – märkningen som guidar till lågt klimatavtryck

– Nu blir det ännu enklare att välja fonder i vårt utbud med lågt klimatavtryck, till exempel där investeringarna bidrar till lägre koldioxidutsläpp och har lägre exponering mot fossila bränslen. Håll bara utkik efter det Gröna Lövet i fondlistan – den fungerar som en snabbguide, säger Jim Rotsman, Länsförsäkringar.

Fonder märkta med Gröna Lövet har låg CO2-risk (koldioxidrisk). Det innebär att fonden behöver ha en låg risk i omställningen till en världsekonomi med låga koldioxidutsläpp och en begränsad exponering mot fossila bränslen.

– För den som vill fördjupa sig finns flera andra hjälpmedel och sätt att sortera bland våra fonder. Vi har många fonder med extra tydligt hållbarhetsfokus. Vi erbjuder också placeringsförslag som kan innehålla både hållbarhetsinriktade fonder och fonder med låg klimatrisk, säger Jim Rotsman.

Gröna Lövet bygger på Morningstars beräkning och Sustainalytics analys.

Läs mer om Gröna Lövet och övrig hållbarhetsinformation som Länsförsäkringar erbjuder sparare här:

Länk till Länsförsäkringars pressrum

Länk till Länsförsäkringar på Twitter

Jim Rotsman, chef Fond & Garanti, Länsförsäkringar Fondliv, 070-74 72 247

Presskontakt, 08-588 41850, press@lansforsakringar.se

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.