Länsförsäkringar licensierar bankens bolånerådgivare

I januari nådde de 28 EU-länderna en överenskommelse med Europaparlamentet om det nya bolånedirektivet som ska stärka konsumenten i sin relation till långivaren. Som ett svar på detta har Länsförsäkringar idag beslutat om att licensiera bankens bolånerådgivare.

Räntan på bostadslån är många gånger hushållens största utgift och kunderna hamnar ofta i underläge då banker och andra låneinstitut har ett kunskapsövertag över de finansiella tjänster och produkter vi erbjuder. Därför är det extra viktigt att vi tillvaratar kundens rättigheter och intressen, säger Rikard Josefson, vd på Länsförsäkringars bank. På sikt handlar det om förtroendet för bankerna;

– Det är dags att bolånehanteringen utförs av personal med dokumenterad utbildning och kompetens för detta. Det skulle inte bara förhindra ekonomiska tragedier och bostadsbubblor, det skulle även öka förtroendet för branschen. Vi har därför fattat beslutat om att licensiera bankens samtliga bolånerådgivare. Och jag hoppas att fler banker och låneinstitut gör samma sak.

Utbildningen kommer att starta i mitten av maj och målsättningen är att samtliga bolånerådgivare i Länsförsäkringar ska vara licensierade den 30 juni.

Delområden i licensiering

• Privatekonomi
  • Familjerätt
  • Skatt
  • Regelverk
  • Bostad/ränta/lånemarknad
  • Rådgivning

Rikard Josefson, vd Länsförsäkringars bank. Tel. 070-206 6955
Presskontakt Länsförsäkringar. Tel. 08-588 418 50

Se också Länsförsäkringars Nyhetsrum.