Länsförsäkringar Liv anpassar återbäringsräntan

Från 1 januari 2008 sänker Länsförsäkringar Liv återbäringsräntan på traditionellt pensionssparande från 10 till 7 procent före skatt och avgifter. Trots sänkningen har Länsförsäkringar Liv fortfarande den högsta återbäringsräntan som kunderna kan få på marknaden.

– Vi har en stark ekonomi och marknadens bästa totalavkastning, men på grund av den senaste tidens oro på de finansiella marknaderna väljer vi att anpassa återbäringsräntan. Vår målsättning är att bibehålla en jämn och hög ränta på spararnas pengar på lång sikt, säger Håkan Danielsson, vd Länsförsäkringar Liv.

Den 30 september 2007 var konsolideringen, det vill säga tillgångarna i förhållande till kundernas försäkringskapital, 117 procent och solvensen, det vill säga tillgångarna i förhållande till kundernas garanterade utbetalningar, 154 procent.

Den genomsnittliga årliga återbäringsräntan har sedan 1985, då livförsäkringsverksamheten startade, varit 9,4 procent.

Håkan Danielsson, VD Länsförsäkringar Liv

Dag Rosander, presschef Länsförsäkringar AB