Länsförsäkringar Liv höjer återbäringsräntan till 4 procent i Nya Trad och Gamla Trad

Länsförsäkringar Liv höjer återbäringsräntan i sparformerna Nya Trad och Gamla Trad från 1 till 4 procent, före skatt och avgifter. Höjningen görs från och med den 1 mars 2023 och är en följd av den goda avkastningen på placeringstillgångarna hittills i år.

- 2023 har startat med en god utveckling på världens finansmarknader, vilket vi med vår långsiktiga placeringsstrategi kunnat dra nytta av. Det ger oss möjlighet att höja återbäringsräntan till 4 procent för cirka 400 000 kunder som har ett pensionssparande i Nya Trad och Gamla Trad, säger Jakob Carlsson, vd Länsförsäkringar Liv.

De senaste fem åren har återbäringsräntan i genomsnitt varit 7,3 procent i Nya Trad och 7,5 procent i Gamla Trad, vilket är bland de allra högsta nivåerna i branschen. De senaste tio åren har återbäringsräntan i genomsnitt varit 6,9* procent i Nya Trad och 4,5 procent i Gamla Trad.

Den 31 december 2022 var konsolideringen i Nya Trad 104 procent och det förvaltade kapitalet 27 miljarder kronor. I Gamla Trad var konsolideringen 117 procent och det förvaltade kapitalet 68 miljarder kronor. Länsförsäkringar Livs solvensgrad uppgick vid samma tidpunkt till 162 procent och kapitalkvoten var 215 procent.

Länsförsäkringar Livs nyckeltal för 2022 publicerades den 16 februari.

* Sedan starten av Nya Trad i juni 2013

Läs mer om Nya Trad och Gamla Trad

Länk till Länsförsäkringars pressrum  https://www.lansforsakringar.se/privat/om-oss/press-media/

Länk till Länsförsäkringar på Twitter https://twitter.com/forsakringar

Jakob Carlsson, vd Länsförsäkringar Liv, telefon 073 - 964 1455

Länsförsäkringars pressjour, telefon 08 – 588 41850, press@lansforsakringar.se

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.