Länsförsäkringar Liv sänker återbäringsräntan

Den 1 april 2011 sänker Länsförsäkringar Liv återbäringsräntan på traditionellt pensionssparande från 7 procent till 5 procent före skatt och avgifter.

- Ett livförsäkringsbolag kan inte under någon längre period ha högre återbäringsränta än totalavkastning. Den sänkning som vi nu gör ger en bättre balans mellan vår återbäringsränta och risknivån i våra placeringar. Faktorer i vår omvärld, inte minst katastrofen i Japan och kriget i Libyen, talar för placeringar med lägre risk, säger Jörgen Svensson, vd Länsförsäkringar Liv.

- Våra kunder har under lång tid fått en återbäringsränta som gett dem en bättre utveckling på sitt sparande än hos de flesta andra. Vi är måna om att erbjuda så bra återbäringsränta som vi kan och 5 procent är fortfarande en konkurrenskraftig nivå, säger Jörgen Svensson.

De senaste fem åren, från 1 januari 2006 till 31 mars 2011, har återbäringsräntan varit i genomsnitt 5,7 procent, vilket är bland de bästa i branschen.

Jörgen Svensson, vd Länsförsäkringar Liv

Telefon: 08-588 406 08
E-post: jorgen.svensson@lansforsakringar.se

Christer Baldhagen, kommunikationsdirektör Länsförsäkringar AB

Telefon: 08-588 415 01
E-post: christer.baldhagen@lansforsakringar.se

Länsförsäkringsgruppen består av 24 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna en helhet av bank- och försäkringstjänster. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring och genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär.