Länsförsäkringar påbörjar användning av LF som kommunikativt namn

Under 2023 börjar lokala länsförsäkringsbolag använda LF som kommunikativt namn. Först ut var Länsförsäkringar Skåne som ändrade namn till LF Skåne den 19 juni.

Länsförsäkringar vill öka kännedomen om det breda erbjudandet inom både bank, pension och fastighetsförmedling, samtidigt som det är viktigt att bibehålla en stark position inom försäkring.

Genom ett utökat användande av Länsförsäkringars förkortning LF blir varumärket bättre anpassat för en digital upplevelse och kan enklare kopplas till hela erbjudandet idag och i framtiden.

LF är redan idag en vedertagen förkortning av Länsförsäkringar och används av både kunder, media, branschen och medarbetare.

Länsförsäkringsbolag som byter kommunikativt namn till LF
Varje länsförsäkringsbolag beslutar om och i vilken takt samt utsträckning övergången mot det kommunikativa namnet LF ska ske. Det innebär att LF kommer att leva i samexistens med namnet Länsförsäkringar.

Under 2023 kommer följande 15 länsförsäkringsbolag byta kommunikativt namn till LF och följs under 2024 av flera länsförsäkringsbolag.
LF Blekinge, LF Dalarnas, LF Gotland, LF Gävleborg, LF Göinge-Kristianstad, LF Jönköping, LF Kalmar, LF Norrbotten, LF Skaraborg, LF Skåne, LF Stockholm, LF Sörmland, LF Uppsala, LF Värmland och LF Västernorrland.

Juridiskt kommer namnen även i fortsättningen att vara Länsförsäkringar.

Länk till Länsförsäkringars pressrum

Länk till Länsförsäkringar på Twitter/X

Länsförsäkringars pressjour, telefon 08-588 41850, press@lansforsakringar.se

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.