Länsförsäkringar testar: Hövding ger bäst skydd mot hjärnskakning

När Länsförsäkringar låtit KTH testa tolv traditionella cykelhjälmar och huvudskyddet Hövding i ett nytt test visar det sig att Hövding ger bäst skydd mot hjärnskakning. Forskningen visar att sneda islag som kan orsaka en rotation av huvudet oftare ger hjärnskakning än raka islag. Därför användes sneda islag vid testen av skydden.

– Hövding ger klart bäst skydd mot hjärnskakning och trots att nio av de testade hjälmarna hade ett inbyggt skydd mot rotationsskador, var det bara en av de traditionella cykelhjälmarna som ger ett riktigt bra skydd mot hjärnskakning, säger Mari Sparr forskningsledare på Länsförsäkringars Forskningsfond.

Testmetoden som användes för de traditionella cykelhjälmarna är utvecklad för att bättre efterlikna en vanlig cykelolycka. Istället för att släppa hjälm och krockhuvud rakt ner i backen så släpptes de ned mot en sned yta på tre olika sätt och i två olika hastigheter. Forskning visar att hjärnskakning i större utsträckning är kopplad till just till rotation och därför bör hjälmar testas på just sneda islag istället.

– Länsförsäkringar har under flera år testat hjälmar för att se hur de står emot just så kallat rotationsvåld och försöker på så sätt påverka EU att ändra testmetoder. Det är ett arbete som tar tid och än så länge har EU inte ändrat standardmetoden för cykelhjälmstester. Men vi ger oss inte och fortsätter att göra tester enligt framtidens metod för att visa att standarden bör ändras, säger Mari Sparr.

Resultatet av testerna visar att Hövdings koncept med en airbag för huvudet ger det allra bästa skyddet mot hjärnskakning vid cykelolyckor. De flesta av de traditionella hjälmarna minskar också riskerna för att få hjärnskakning men inte lika bra som Hövding.

– Priset för en Hövding är ju mycket högre än de dyraste cykelhjälmarna och på så sätt verkar det som att högre pris ger ett bättre skydd, men ser vi på de traditionella cykelhjälmarna kan vi inte se något samband mellan pris och skyddsförmåga, säger Mari Sparr.

Cyklister har en förmåga att tro att ”inget händer bara jag är försiktig”. Men statistik visar att den allra vanligaste cykelolyckan är en singelolycka och har inte något med trafiksituationen i övrigt att göra.

– För oss är det viktigt att uppmuntra till att använda hjälm, då det är så stor skillnad på hur allvarliga skadorna blir vid en olycka om du har hjälm eller inte. Risken för allvarliga skador minskar med upp till 50 procent om du använder en hjälm, säger Maria Wedin, trafikexpert på Länsförsäkringar.

Se hela rankingen och mer om testerna på vår webbplats

Resultat av cykelhjälmstestet 2021 - tabell i bilaga.

Fakta

• Testerna av traditionella cykelhjälmar har gjorts på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm (KTH)

• Testerna av Hövding har gjorts på RISE i Borås.

• Alla hjälmar som Länsförsäkringar testade är godkända enligt den teststandard som EU använder idag, EN1078.

Mari Sparr, forskningsledare Länsförsäkringars Forskningsfond, 072 142 83 94
Marie Wedin, trafikexpert Länsförsäkringar , 073-96 413 45
Presskontakt, 08-588 418 50

Länk till Länsförsäkringars pressrum
Länk till Länsförsäkringar på Twitter

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.