Länsförsäkringar utesluter ytterligare 50 kolbolag

Under 2016 började Länsförsäkringar att fasa ut investeringar i fossila bolag genom att utesluta energi- och gruvbolag där mer än 50 procent av omsättningen kommer från kol. Då uteslöt vi 80 bolag från våra fonder.

Eva Gottfridsdotter vd på Länsförsäkringar Fondförvaltning konstaterar att kolbolag inte är en långsiktig hållbar investering, varken ur ett finansiellt eller miljömässigt perspektiv;

– Nu tar vi nästa steg och sänker gränsen till 20 procent. Det innebär att vi utesluter ytterligare 50 kolbolag.

Länsförsäkringars chef för Ansvarsfulla investeringar, Christina Hillesöy, säger att uteslutningen av kolbolag bara är ett steg i arbetet med att minska investeringarna i fossila bolag;

– Vi har ett långsiktigt klimatarbete som bland annat innebär att vi gradvis ökar våra klimatsmarta investeringar. Vi är också med och aktivt påverkar de bolag vi investerar i för att få dem att minska sina klimatrisker.

Här kan du hitta hela listan med uteslutna bolag;

http://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokument/ovrigt/aa-om-oss/lf-fondforvaltning/lf-fondforvaltning-exkluderingslista.pdf )

Eva Gottfridsdotter-Nilsson, vd för Länsförsäkringar fondförvaltning. Tel. 073 – 964 29 57
Christina Hillesöy, chef för Ansvarsfulla investeringar. Tel. 073-662 73 27
Länsförsäkringars pressjour. Tel. 08 – 588 418 50

Se också Länsförsäkringars Nyhetsrum.