Länsförsäkringars hållbarhetsarbete får grönt ljus inom sakförsäkring

Länsförsäkringar får idag tillsammans med två andra aktörer grönt ljus för sitt hållbarhetsarbete kopplat till sakförsäkring. Det är första gången Söderberg & Partners genomför analysen bland tjugo utvalda sakförsäkringsbolag verksamma i Sverige.

Syftet med Söderberg & Partners analys är att hjälpa kunder att välja en hållbar sakförsäkring.

– Att Länsförsäkringar får grönt ljus för hållbarhetsarbetet kopplat till sakförsäkringsverksamheten är mycket glädjande. Hållbarhet är integrerat i hela vår verksamhet och vi arbetar med hållbarhetsfrågor både lokalt och gemensamt inom hela länsförsäkringsgruppen, säger Christina Kusoffsky Hillesöy, hållbarhetschef på Länsförsäkringar AB.

Söderberg & Partners lyfter bland annat fram Länsförsäkringars skadeförebyggande åtgärder och välintegrerade hållbarhetsarbete i skaderegleringen.

– Vårt skadeförebyggande arbete är en central del i vårt hållbarhetsarbete där vi hjälper och informerar kunder hur de kan undvika skador. Varje skada som undviks är en vinst för miljön, kunden och samhället i stort. Och skulle en skada inträffa är hållbara reparationer med återbruk och återvinning ledord för oss, säger Christina Kusoffsky Hillesöy.

Söderberg & Partners vill uppmärksamma sakförsäkringsaktörerna på klimatförändringarnas påverkan på branschen och på de möjligheter de har för att säkerställa en hållbar och trygg framtid. Analysen bedömer hur sakförsäkringsbolagen tar hänsyn till hållbarhet i skadereglering, upphandling av leverantörer och kapitalförvaltning samt att bolagen ökar kunders och anställdas medvetenhet om sakskadors miljöpåverkan och effekter på hållbar utveckling.

Läs hela analysen här: https://www.soderbergpartners.se/hallbarhetsanalyser/

Christina Kusoffsky Hillesöy, hållbarhetschef, Länsförsäkringar AB, 073-66 27 327
Länsförsäkringars pressjour, 08-855 418 50, press@lansforsakringar.se

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.