Länsförsäkringars kunder i Gamla Trad får 7 procent extra återbäringsränta

Kunder med traditionellt pensionssparande i Länsförsäkringars förvaltningsform Gamla Trad får en extra engångsfördelning av återbäringsränta i oktober. Totalt fördelas 3,2 miljarder till cirka 300 000 kunder, vilket motsvarar en extra ökning av försäkringskapitalet med 7 procent.

– Det är extra glädjande att vi kan ge ytterligare återbäringsränta till våra kunder med Gamla Trad i dessa utmanade tider. Det har möjliggjorts av en stark balansräkning där både bolagets solvensgrad och kapitalkvot har stärkts under året. Konsolideringsgraden i Gamla Trad är fortsatt hög, bland annat tack vare framgångsrika ränte-, valuta- och aktiepositioner. Det har skapat förutsättningar att fördela ytterligare 7 procent i återbäringsränta till våra kunder i Gamla Trad, säger Jakob Carlsson, vd Länsförsäkringar Liv.

Den 30 september var konsolideringsgraden i Gamla Trad 121 procent och det förvaltade kapitalet 68 miljarder kronor. Länsförsäkringar Livs kapitalkvot har ökat under året från 219 till 227 procent och solvensgraden från 160 till 164 procent.

Återbäringsräntan i både Gamla Trad och Nya Trad är fortsatt 1 procent, före skatt och avgifter.

Återbäringsdelen är inte garanterad och kan både öka och minska i storlek.

Länsförsäkringar Livs nyckeltal för det tredje kvartalet 2022 publiceras den 28 oktober.

Läs mer om Gamla Trad

Jakob Carlsson, vd Länsförsäkringar Liv, telefon 073 - 964 1455

Länsförsäkringars presstjänst, telefon 08 – 588 41850, press@lansforsakringar.se

Länk till Länsförsäkringars pressrum

Länk till Länsförsäkringar på Twitter

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.