Länsförsäkringars liv- och pensionsförsäkringsverksamhet redovisar stark tillväxt och god avkastning till kunderna

Under första halvåret 2024 uppvisade börserna stark utveckling vilket återspeglades i Länsförsäkringars liv- och pensionsförsäkringsverksamhet som redovisade god avkastning på kundernas sparande. Inom fondförsäkring var tillväxten stark och premieinkomsten ökade med 58 procent. I förvaltningsportföljerna Nya Trad och Gamla Trad höjdes återbäringsräntan två gånger under halvåret.

Liv- och pensionsförsäkringsverksamheten är uppdelad i två bolag: Länsförsäkringar Fondliv (som är öppet för nyteckning) och Länsförsäkringar Liv (som är stängt för nyteckning).

Länsförsäkringar Fondliv – jan-jun 2024

Fondliv erbjuder fondförsäkring och garantiförvaltning. (Uppgifter inom parentes avser motsvarande period 2023.)

• Resultat uppgick till 270 (284) Mkr.
  • Det förvaltade kapitalet uppgick till 260 Mdkr, en ökning med 14 procent sedan årsskiftet.
  • Totala premieinkomsten uppgick till 15,4 (9,7) Mdkr, där inbetalda premier ökade med 20 procent och inflyttad affärsvolym med 111 procent. Den starka tillväxten gynnades av att Länsförsäkringar blev valbara inom ITP från oktober 2023.
  • Kundernas genomsnittliga fondavkastning under första halvåret uppgick till 12,0 procent.
  • Under halvåret lanserades sju nya fonder i fondförsäkringsutbudet och tre fonder ersattes av fonder med högre hållbarhetsnivå och avkastningspotential.
  • 99,7 procent av kundernas kapital är placerat i fonder som främjar hållbarhet eller har hållbarhet som mål enligt klassificeringen i EUs förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar.
  • Garantiförvaltningens avkastning uppgick till 6,7 procent och förvaltat kapital uppgick till 6,8 (5,8) Mdkr. 30 procent av förvaltat kapital var placerade i hållbarhetsinriktade investeringar.
  • Länsförsäkringar Fondlivs kapitalkvot enligt Solvens II uppgick till 154 (166) procent.

– Länsförsäkringar Fondliv levererade stark tillväxt under första halvåret där premieinkomsten ökade med hela 58 procent. Vi gläds åt att kunderna uppskattar vårt erbjudande. Såväl mängden inflyttat kapital som ökningen av inbetalda premier ser vi som en fin bekräftelse på det. Stigande börser och hög kvalitet i vårt investeringserbjudande har givit våra kunder en mycket god avkastning på sitt sparande. Snittavkastningen uppgick till 12,0 procent inom fondförvaltning och 6,7 procent i garantiförvaltningen, säger Sara Rindevall, vd Länsförsäkringar Fondliv.

Länsförsäkringar Liv – jan-jun 2024

Länsförsäkringar Liv förvaltar traditionell försäkring enligt ömsesidiga principer. (Uppgifter inom parentes avser motsvarande period 2023.)

• Resultatet uppgick till 4,6 (2,9) Mdkr.
  • Det förvaltade kapitalet uppgick till 108 (104) Mdkr.
  • Avkastningen i Länsförsäkringar Livs portföljer uppgick till 6,9 procent i Nya Trad, 4,1 procent i Gamla Trad och 11,3 procent i Nya Världen. Avkastningen påverkades positivt av högre värdering av risktillgångar.
  • Genomsnittlig återbäringsränta under första halvåret uppgick till 6,0 procent i Nya Trad och 5,0 procent i Gamla Trad.
  • Länsförsäkringar Livs kapitalkvot enligt Solvens II uppgick till 232 (211) procent.
  • Konsolideringen uppgick till 118 (109) procent för Nya Trad och 118 (120) procent för Gamla Trad.
  • Förvaltningskostnadsprocenten avseende bolagets driftskostnader uppgick till 0,41 (0,42) procent exklusive kostnader hänförliga till bolagets IT-transformation.

– Trots fortsatt höga geopolitiska spänningar har kapitalmarknaderna präglats av stigande aktiekurser under första halvåret, drivet av ökad optimism framför allt i USA. Avkastningen var positiv och bidrog till ett resultat om 4,6 Mdkr, till högre solvens och till att konsolideringen stärktes till 118 procent i både Nya Trad och Gamla Trad. Det är glädjande att våra starka nyckeltal kunde möjliggöra en högre återbäringsränta i Nya Trad och Gamla Trad per den 1 juni. För att förbättra de långsiktiga förutsättningarna för effektivitet har vi investerat i en ny IT-plattform. Driftskostnaden ökade därför med 60 Mkr jämfört med samma period 2023. Exklusive kostnaderna för den nya IT-plattformen minskade dock driftskostnaderna med 9 Mkr (5 procent), säger Jakob Carlsson, vd Länsförsäkringar Liv.

Sammanfattningsbild, Länsförsäkringars liv- och pensionsförsäkring jan-jun 2024 (bilaga)

Länsförsäkringar Fondlivs garantiförvalning

Länsförsäkringar Livs Nyckeltalsrapport jan-jun 2024:

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Sara Rindevall, vd Länsförsäkringar Fondliv, 08-588 019 16

Jakob Carlsson, vd Länsförsäkringar Liv, 08-588 414 55