Länsförsäkringars seminarier i Almedalalen 2015

Länsförsäkringar anordnar i år tre seminarier i Almedalen

Tjänstepensionen på framtidens arbetsmarknad - Hur skapar man trygghet för företag och anställda på en förändrad arbetsmarknad?

Sveriges arbetsmarknad förändras. Många nya jobb skapas i branscher där det inte är självklart att teckna kollektivavtal och många startar egna företag och ingår i nätverk och andra strukturer. Samtidigt innebär den svenska modellen att man får en stor del av sin ekonomiska trygghet vid pensionering, sjukdom och död via sin anställning. Hur hanterar vi risken att en allt större del av befolkningen riskerar att stå utan en stor del av den ekonomiska trygghet som länge varit en självklar del av den svenska modellen? Går det att vara en attraktiv och ansvarstagande arbetsgivare och konkurrera om kompetent personal även utan att ha kollektivavtal?

Dessa frågor diskuteras av nedanstående panel under ledning av moderator Mia Odabas.

Annika Strandhäll, socialförsäkringsminister
Tua Holgersson, vd, Länsförsäkringar Fondliv
Günther Mårder, vd, Företagarna
Göran Arrius, ordförande SACO
Mats Persson (FP), Pensionsgruppen

Tid: tisdag 30 juni 2015 kl 15:15 - 16:00
Plats: Klosterlängan, St:a Katarinagatan 7

Banken är död, länge leve banken - om bankernas innovationsförmåga, tjänster och roll i samhället

Har de traditionella bankerna en framtid eller är de dödsdömda när nya aktörer utmanar i konkurrensen om bankkunderna? Kan storbankerna ha spelat ut sin roll redan om 10-15 år om de inte spelar sina kort rätt. Vad skulle det betyda för samhället och vad behöver bankerna göra idag och i morgon för att behålla sin betydelse – och sina kunder?

Dessa frågor diskuteras av nedanstående panel under ledning av PM Nilsson.

Rikard Josefson, vd Länsförsäkringar bank
Göran Engvall, PwC, har tagit fram rapporten ”de nya aktörernas intåg som ritar om spelplanen och där snabbheten och förmågan att anpassa sig avgör bankernas framtid.”
Philip Lerulf, konsult, författare, opinionsbildare på Timbro
Ulf Löwenhav, Universitetslektor i omvärldsanalys med inriktning på kapitalmarknader. Ulf är redaktör för EQapital och är rådgivare till finansiella institutioner.

Tid: måndag 29 juni 2015 14:30 – 15:45
Plats: DI, Donners plats 2

Vem skyddar samhället mot id-stölderna?

Antalet id-stölder fortsätter att öka och tiotusentals svenskar blir varje år bestulna på sin identitet till en kostnad av runt 3 miljarder kronor. Vem bär egentligen ansvaret för att förhindra att ökningen fortsätter? Och hur arbetar myndigheterna för att bryta den ökande våg av bedrägerier och vad kan man själv göra för att skydda sig?

I panelen:

Agneta Syrén, säkerhetschef Länsförsäkringar AB
Per Geijer, Säkerhetschef, Svensk Handel
Eva Fröjelin, Generaldirektör Ekobrottsmyndigheten
Christoffer Wedelin, Chef för bedrägerisektionen, Polisen
Anti Avsan (M), ledamot i Justitieutskottet.

Tid: tisdag 30 juni, kl 08.30 - 09.30
Plats: Klosterlängan, St:a Katarinagatan 7