Länsförsäkringsgruppen: Årsöversikt 2014 i sammandrag

Helåret 2014 jämfört med helåret 2013.

• Rörelseresultatet i gruppens sakförsäkringsverksamhet uppgick till 5 604 (3 863) Mkr.
  • Det tekniska resultatet i gruppens sakförsäkringsverksamhet uppgick till 2 311 (1 247) Mkr. Totalkostnadsprocenten uppgick till 93 (98).
  • Kapitalavkastningen i gruppen uppgick till 5 033 (4 441) Mkr. Konsolideringskapitalet stärktes med 6 446 Mkr till 46 904 Mkr.
  • Rörelseresultatet i bankkoncernen uppgick till 935 (647) Mkr. Räntenettot stärktes till 2 580 (2 230) Mkr.
  • Rörelseresultatet i Länsförsäkringar Fondliv uppgick till 373 (247) Mkr. Premieinkomsten uppgick till 8 543 (9 473) Mkr. Provisionsintäkterna uppgick till 1 171 (994) Mkr.
  • Resultatet i Länsförsäkringar Liv uppgick till 1 903 (5 174) Mkr. Solvensgraden uppgick till 122 (118) procent.

– Länsförsäkringsgruppen kan summera ett mycket framgångsrikt år. Rörelseresultatet inom sakförsäkring på 5,6 miljarder är en förbättring med 45 procent från året innan. Grunden är det starka tekniska resultatet, förbättringen uppnåddes genom volymökningar och kostnadskontroll. Skadekostnadsprocenten minskade under året från 79 till 74 procent. Arbetet med att stärka nyckeltalen och möjliggöra en bättre avkastning för våra kunder inom tradlivbolaget fortsatte under året och konverteringen till Nya Trad har varit framgångsrik. Vi ser också en mycket god volymutveckling inom alla våra affärer. Premieintäkten inom sakförsäkring ökade med drygt 7 procent, affärsvolymen inom bank ökade med 13 procent och försäkringskapitalet i fondliv ökade med 20 procent.

Utöver goda resultat och en stark tillväxt gläds vi åt att mätningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI) återigen visar att vi är banken med de mest nöjda privatkunderna och att tidningen Privata Affärer utsåg oss till Årets Bank. Däremot blev resultatet från SKI inom sakförsäkring en besvikelse. Nu tar vi till oss detta, analyserar resultatet och vidtar åtgärder, säger Sten Dunér, vd Länsförsäkringar AB, gruppens gemensamma bolag.

Länsförsäkringsgruppen är varken i juridisk eller praktisk mening en koncern, utan en samverkan mellan 23 självständiga läns försäkringsbolag som tillsammans äger Länsförsäkringar AB. Resultatet inom sakförsäkring är summan av resultaten i de 23 länsförsäkringsbolagen och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB, exklusive livförsäkring och bank.

Läs hela rapporten: http://www.lansforsakringar.se/stockholm/om-oss/finansiellt/

För ytterligare information, kontakta gärna:

Sten Dunér, vd Länsförsäkringar AB,
08-588 411 15, 073-964 11 15, sten.duner@lansforsakringar.se
Malin Rylander Leijon, CFO Länsförsäkringar AB,
08-588 408 64, 073-964 08 64, malin.rylander-leijon@lansforsakringar.se
Fanny Wallér, kommunikationsdirektör Länsförsäkringar AB

08-588 414 69, 070-692 77 79, fanny.waller@lansforsakringar.se

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunden en helhet av bank- och försäkringstjänster. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring och genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär.