Länsförsäkringsgruppen: Årsöversikt i sammandrag 2020

- År 2020 kommer vi sent att glömma. Coronapandemin har påverkat oss alla och våra tankar går till alla dem som drabbats av sjukdom och ekonomiska svårigheter. Under året har det därför varit viktigare än någonsin för Länsförsäkringar att finnas tillgängliga och att ta vårt samhällsansvar. Det är med glädje vi kan konstatera att Länsförsäkringar lyckades säkerhetsställa en god drift av verksamheten med fortsatt god kundservice, säger Fredrik Bergström, vd, Länsförsäkringar AB, länsförsäkringsgruppens gemensamma bolag.

Samhällsansvar är en självklarhet för Länsförsäkringar. Runt om i landet har Länsförsäkringar tagit viktiga initiativ för att stötta kunder, lokala företag, sjukvård och föreningsliv som drabbats hårt av coronapandemin. Risken för smittspridning har minimerats genom fler digitala kundmöten, stärkt bemanning av telefonbanken och distansarbetande medarbetare. Samhällsansvar innebär också att hållbarhet måste genomsyra hela verksamheten. Under 2020 fortsatte Länsförsäkringars arbete med att bidra till FNs globala mål. Länsförsäkringars fondförsäkringskunders intresse för hållbarhetsinriktade fonder ökade markant under året.

Under 2020 lanserade Länsförsäkringar AB ett effektivitetsprogram i syfte att säkerhetsställa en långsiktig hållbar kostnadsnivå för sin verksamhet, vilket i sin tur gynnar länsförsäkringsbolagen och deras konkurrenskraft. De lokala länsförsäkringsbolagen ägs av sina kunder och vill därmed inte bara möta, men överträffa kundernas förväntningar.

Coronapandemins effekter på länsförsäkringsgruppens resultat var relativt begränsade under 2020, framför allt då börsmarknaderna återhämtade sig starkt under året efter den kraftigt negativa utvecklingen under första kvartalet. Länsförsäkringsgruppens totala rörelseresultat uppgick till 9,9 Mdkr. I sakförsäkringsverksamheten uppgick rörelseresultatet till 7,5 Mdkr, gynnat av både stark kapitalavkastning och starkt försäkringstekniskt resultat. En fortsatt god premietillväxt på knappt 6 procent och minskade skadekostnader resulterade i en totalkostnadsprocent på 93. Baserat på 2020 års resultat kommer länsförsäkringsbolagen sammantaget att betala tillbaka minst 1,8 Mdkr i återbäring och rabatter till sina ägare – kunderna. Bankverksamheten redovisade ett stabilt rörelseresultat på 1,8 Mdkr med fortsatt god tillväxt i affärsvolymerna - inlåningen ökade starkt med 14 procent och utlåningen ökade med 11 procent. Fondförsäkringsverksamhetens rörelseresultat uppgick till 0,7 Mdkr. Premieinkomsten ökade med 29 procent där försäljningen ökade i samtliga säljkanaler.

- Jag hoppas innerligen att 2021 blir året då vi kan återgå till ett någorlunda normalt liv igen och då vi åter kan träffa våra kunder och medarbetare utan nuvarande restriktioner. Länsförsäkringars lokala engagemang var mer relevant än någonsin år 2020, men vårt samhällsengagemang kommer inte klinga av i takt med pandemin, tvärtom! Vi på Länsförsäkringar tror på kraften i att vara en del av något större. Att hålla ihop och jobba tillsammans, mot gemensamma mål. Vår unika affärsmodell gör det möjligt att kombinera långsiktig hållbarhet, samhällsengagemang och affärsnytta, säger Fredrik Bergström.

2020 i korthet Uppgifterna inom parentes avser helår 2019.

• Rörelseresultatet i länsförsäkringsgruppens sakförsäkringsverksamhet uppgick till 7 473 (12 001) Mkr, med en kapitalavkastning på 7 090 (13 199) Mkr. Återbäring och rabatter till kunderna uppgick till 1 756 (1 893) Mkr.
  • Det försäkringstekniska resultatet i länsförsäkringsgruppens sakförsäkringsverksamhet ökade till 2 877 (1 824) Mkr. Premieintäkt efter avgiven återförsäkring ökade med 6 procent till 29 399 (27 856) Mkr. Totalkostnadsprocenten minskade till 92,9 (96,3).
  • Länsförsäkringar AB-koncernens rörelseresultat uppgick till 2 726 (3 003) Mkr. Räntabiliteten på eget kapital uppgick till 8 (10) procent.
  • Länsförsäkringar Sakkoncernens rörelseresultat uppgick till 516 (851) Mkr. Premieintäkterna efter avgiven återförsäkring ökade med 9 procent till 6 781 (6 211) Mkr. Totalkostnadsprocenten var oförändrad 95,8 (95,8).
  • Länsförsäkringar Bankkoncernens rörelseresultat uppgick till 1 844 (1 893) Mkr. Räntenettot ökade med 5 procent till 4 845 (4 617) Mkr.
  • Länsförsäkringar Fondlivs rörelseresultat uppgick till 702 (738) Mkr. Premieinkomsten ökade till 12 228 (9 478) Mkr. Provisions- och avgiftsintäkterna ökade till 1 809 (1 779) Mkr.
  • Länsförsäkringar Livs resultat uppgick till 1 586 (5 567) Mkr.

Länsförsäkringsgruppen Årsöversikt i sammandrag 2020

Fredrik Bergström, vd Länsförsäkringar AB
fredrik.bergstrom@lansforsakringar.se, 070-532 26 60

Malin Rylander Leijon, CFO Länsförsäkringar AB
malin.rylander-leijon@lansforsakringar.se, 08-588 408 64, 073-964 08 64

Anna Glennmar, Investor Relations Länsförsäkringar AB
anna.glennmar@lansforsakringar.se, 08-588 417 42, 072-141 44 08

Lena Hedlund, kommunikationschef Länsförsäkringar AB
lena.hedlund@lansforsakringar.se, 08-588 403 55, 076-496 45 57

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.