Länsförsäkringsgruppen: Årsöversikt i sammandrag 2022

2022 i korthet Uppgifterna inom parentes avser helår 2021.

Rörelseresultatet i länsförsäkringsgruppens sakförsäkringsverksamhet uppgick till -4 426 (19 742) Mkr, till följd av negativ kapitalavkastning på -5 445 (19 296) Mkr. Återbäring och rabatter till kunderna uppgick till 1 249 (2 571) Mkr.

Det försäkringstekniska resultatet i länsförsäkringsgruppens sakförsäkringsverksamhet uppgick till 3 518 (4 144) Mkr. Premieintäkt efter avgiven återförsäkring ökade med 5 procent till 32 768 (31 193) Mkr. Totalkostnadsprocenten uppgick till 93,0 (91,4).

Länsförsäkringar AB-koncernens rörelseresultat uppgick till 2 350 (3 806) Mkr. Räntabiliteten på eget kapital uppgick till 8 (9) procent. Utdelning till ägarna uppgick till 1 751 (1 000) Mkr.

Länsförsäkringar AB-koncernens sakförsäkringsverksamhet rapporterade ett rörelseresultat om 693 (798) Mkr. Premieintäkterna efter avgiven återförsäkring ökade med 11 procent till 8 485 (7 662) Mkr. Totalkostnadsprocenten uppgick till 91,0 (91,2).

Länsförsäkringar Bankkoncernens rörelseresultat minskade till 2 067 (2 296) Mkr. Räntenettot ökade med 14 procent till 5 528 (4 863) Mkr. Räntabiliteten på eget kapital uppgick till 8,2 (9,8) procent.

Länsförsäkringar Fondlivs rörelseresultat minskade till 566 (625) Mkr. Premieinkomsten uppgick till 18 362 (24 682) Mkr. Provisions- och avgiftsintäkterna uppgick till 2 080 (2 201) Mkr.

Länsförsäkringar Livs resultat uppgick till -2 409 (11 691) Mkr.

– 2022 präglades av ökad geopolitisk och makroekonomisk oro. Ökade levnadskostnader och en oro för framtiden påverkar oss alla. Länsförsäkringars kundlöfte - att förenkla vardagen och bidra till en trygg framtid - är än mer viktigt i dessa osäkra tider. Genom vår lokala närvaro förstår vi kundernas förutsättningar och behov. Att vi är kundägda innebär att vi erbjuder kunderna långsiktig stabilitet. Med vår breda kunskap får kunderna ett tryggt helhetserbjudande inom bank, försäkring, pension och fastighetsförmedling. Under 2022 fokuserade vi på rådgivning, ett utökat kunderbjudande och skadeförebyggande arbete för att öka våra kunders trygghet, säger Mathias Collén, verkställande direktör i Länsförsäkringar AB, länsförsäkringsgruppens gemensamma bolag.

– Vi erbjöd rådgivning inom många områden, exempelvis hur kunden kan minska elkostnader på ett säkert sätt, hur kunden bäst pensionssparar eller hur man bör prata med oroliga barn om det ekonomiska läget. Vårt kunderbjudande utökades med tjänster som är efterfrågade och aktuella. Länsförsäkringar blev partners till gravidappen Baby Journey, vi utvecklade en ny egen app Hälsa och vård där kunden har tillgång till sin sjukvårdsförsäkring dygnet runt, appen Agria Vårdguide fick utökad funktionalitet och vår cyberförsäkring är nu bättre anpassad till företagskundens behov. Under 2022 lanserades även många nya hållbara erbjudanden såsom gröna bolån, energisparlån och ett utökat hållbarhetsinriktat fondutbud, fortsätter Mathias Collén.

– Att undvika en skada är en vinst för miljö, individ och samhället i stort. Därför lägger Länsförsäkringar stor vikt på skadeförebyggande arbete, från att erbjuda gratis reflexer till barn till mer omfattande åtgärder för att skapa trygghet i samhället. Genom Länsförsäkringars Forskningsfond finansieras forskning kring exempelvis klimatanpassning och tryggt boende som sedan används i den egna affärsutvecklingen samt i dialog med ett flertal aktörer i samhället, fortsätter Mathias Collén.

– Volatiliteten på de finansiella marknaderna resulterade i att länsförsäkringsgruppen redovisade ett rörelseresultat på -3,4 Mdkr. Sakförsäkringsverksamheten redovisade ett rörelseresultat på -4,4 Mdkr, med en kapitalavkastning på -5,4 Mdkr. Det tekniska resultatet på 3,5 Mdkr var desto bättre med en stark premietillväxt på 5 procent och en totalkostnadsprocent på 93. Länsförsäkringsbolagen kommer att betala tillbaka minst 1,2 Mdkr i återbäring och rabatter till sina ägare - kunderna. Länsförsäkringar AB-koncernens rörelseresultat uppgick till 2,4 Mdkr, trots en negativ kapitalavkastning om -0,8 Mdkr. Sakförsäkringsverksamheten bidrog med ett rörelseresultat på 0,7 Mdkr med en totalkostnadsprocent på 91 och stark premietillväxt om 11 procent, framförallt från Agria där vårt mål är att bli Europas största djurförsäkringsbolag! Bankverksamheten redovisade ett stabilt rörelseresultat på 2,1 Mdkr där inlåningen och utlåningen ökade med 5 respektive 4 procent. Fondförsäkringsverksamhetens bidrog med ett rörelseresultat på 0,6 Mdkr med fortsatt god tillväxt där inbetalda premier ökade med 8 procent, vilket visar på att kunderna fortsätter att välja Länsförsäkringar för sitt pensionssparande trots utökad flytträtt sedan juli, säger Mathias Collén.

Länsförsäkringsgruppen Årsöversikt i sammandrag 2022

Länk till Länsförsäkringars pressrum: https://www.lansforsakringar.se/privat/om-oss/press-media/

Länk till Länsförsäkringar på Twitter: https://twitter.com/forsakringar

Mathias Collén, Vd Länsförsäkringar AB

Mathias.Collen@lansforsakringar.se, 08-588 433 13, 070-566 04 65

Anna Glennmar, Investor Relations Länsförsäkringar AB

Anna.Glennmar@lansforsakringar.se, 08-588 417 42, 072-141 44 08

Lena Hedlund, Chef Förändringsledning och kommunikation Länsförsäkringar AB

Lena.Hedlund@lansforsakringar.se, 08-588 403 55, 076-496 45 57

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.