Länsförsäkringsgruppen: delårsöversikt januari – september 2016

• Rörelseresultatet i länsförsäkringsgruppens sakförsäkringsverksamhet stärktes till 3 645 (2 727) Mkr. Premieintäkterna efter avgiven återförsäkring ökade till 17 933 (16 882) Mkr.
  • Det försäkringstekniska resultatet i länsförsäkringsgruppens sakförsäkringsverksamhet uppgick till 1 177 (1 897) Mkr. Totalkostnadsprocenten uppgick till 96 (92).
  • Kapitalavkastningen i länsförsäkringsgruppen ökade till 3 405 (1 605) Mkr.
  • Rörelseresultatet i bankkoncernen förbättrades till 1 077 (863) Mkr. Räntenettot stärktes till 2 513 (2 189) Mkr.
  • Rörelseresultatet i Länsförsäkringar Fondliv uppgick till 385 (414) Mkr. Premieinkomsten uppgick till 6 465 (6 620) Mkr. Provisionsintäkterna uppgick till 1 034 (1 042) Mkr.
  • Rörelseresultatet i Länsförsäkringar Liv ökade till 2 156 (1 590) Mkr.

(Siffrorna inom parentes avser januari – september 2015)

– Inom länsförsäkringsgruppen fortsätter den positiva utvecklingen, både vad gäller resultat och affärsvolymer. Premievolymerna inom sakförsäkring ökade med 6 procent till 18 miljarder kronor. Både privat- och företagssegmentet bidrar till den goda tillväxten, främst från boende-, motor- och företagsförsäkring. Även Agria och sjukvårdsförsäkringen fortsätter att bidra med god volymutveckling. God kapitalavkastning bidrar till rörelseresultatet, medan ökade skadekostnader för främst bränder och motorskador påverkar det tekniska resultatet.

Tillväxten och kundtillströmningen i banken fortsätter, med en bibehållen hög kreditkvalitet och god geografisk spridning. Under perioden tog vi en större andel av marknadstillväxten inom hushållsutlåning än vår marknadsandel. Efter den inledande marknadsoron som följde av Brexit hämtade sig börserna överlag relativt snabbt. Detta har bidragit till en god utveckling av det förvaltade kapitalet under kvartalet inom fondförsäkring, även om resultatutvecklingen var något svagare än året innan, säger Sten Dunér, vd Länsförsäkringar AB, gruppens gemensamma bolag.

Länsförsäkringsgruppen är varken i juridisk eller i praktisk mening en koncern, utan en samverkan mellan 23 självständiga läns försäkringsbolag som tillsammans äger Länsförsäkringar AB. Resultatet inom sakförsäkring är summan av resultaten i de 23 länsförsäkringsbolagen och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB, exklusive livförsäkring och bank.

Läs hela rapporten:

För ytterligare information, kontakta gärna:
Sten Dunér, vd Länsförsäkringar AB, 08-588 411 15, 073-964 11 15,
sten.duner@lansforsakringar.se

Malin Rylander Leijon, CFO Länsförsäkringar AB, 08-588 408 64, 073-964 08 64,
malin.rylander-leijon@lansforsakringar.se

Fanny Wallér, kommunikationsdirektör Länsförsäkringar AB, 08-588 414 69,
070-692 77 79, fanny.waller@lansforsakringar.se

Anna Glennmar, Investor Relations Länsförsäkringar AB, 08-588 417 42, 072-141 44 08,
anna.glennmar@lansforsakringar.se