Länsförsäkringsgruppen: Delårsöversikt januari-juni 2023

Januari-juni 2023 i korthet Uppgifterna inom parentes avser motsvarande period 2022.

Resultat före skatt i länsförsäkringsgruppens sakförsäkringsverksamhet ökade till 5 509 (-5 814) Mkr, med en kapitalavkastning på 5 498 (-8 291) Mkr.

Det försäkringstekniska resultatet i länsförsäkringsgruppens sakförsäkringsverksamhet uppgick till 1 018 (3 122) Mkr. Premieintäkt efter avgiven återförsäkring ökade med drygt 4 procent till 16 761 (16 086) Mkr. Totalkostnadsprocenten uppgick till 100,9 (84,2).

Länsförsäkringar AB-koncernens resultat före skatt ökade till 2 020 (1 474) Mkr. Räntabiliteten på eget kapital uppgick till 12 (9) procent.

Länsförsäkringar AB-koncernens sakförsäkringsverksamhet rapporterade ett resultat före skatt om 384 (586) Mkr. Premieintäkterna efter avgiven återförsäkring ökade med 6 procent till 4 375 (4 129) Mkr. Totalkostnadsprocenten uppgick till 93,3 (85,8).

Länsförsäkringar Bankkoncernens resultat före skatt ökade till 1 130 (953) Mkr. Räntenettot ökade med 49 procent till 3 515 (2 362) Mkr. Räntabiliteten på eget kapital uppgick till 8,6 (7,6) procent.

Länsförsäkringar Fondlivs resultat före skatt ökade till 759 (463) Mkr. Premieinkomsten uppgick till 9 553 (10 525) Mkr. Provisions- och avgiftsintäkterna uppgick till 1 029 (1 084) Mkr.

Länsförsäkringar Livs resultat ökade till 2 860 (-2 237) Mkr.

– Under första halvåret 2023 rådde fortsatt stor osäkerhet i omvärlden. Halvåret präglades av centralbankernas räntehöjningar samtidigt som den globala ekonomin uppvisade god motståndskraft, vilket bidrog till ett högre inflationsutfall än förväntat. I dessa osäkra tider känns det tryggt att konstatera att Länsförsäkringar består av finansiellt mycket starka bolag, vilket innebär att vi kan lägga allt fokus på våra kunder och vårt kundlöfte - att förenkla vardagen och bidra till en trygg framtid, säger Mathias Collén, verkställande direktör i Länsförsäkringar AB, länsförsäkringsgruppens gemensamma bolag.

– Nyckeln till vårt kundlöfte är en kontinuerlig utveckling av verksamheten för att alltid kunna erbjuda relevanta tjänster, ett brett utbud och givande kundmöten. Under första halvåret lanserade vi bland annat en ny konkurrenskraftig gravidförsäkring och appen Hälsa och vård som samlar alla våra tjänster inom sjukvårdsförsäkring. Dessutom blev Länsförsäkringar valbara inom ITP, vilket är en bekräftelse på att vårt pensionserbjudande är riktigt bra och prisvärt, och vi höjde räntorna på kundernas sparande, fortsätter Mathias Collén.

– Ökad optimism på de finansiella marknaderna resulterade i att länsförsäkringsgruppens sakförsäkringsverksamhet redovisade ett resultat före skatt på 5,5 Mdkr. Det tekniska resultatet uppgick till 1,0 Mdkr med en god premietillväxt på drygt 4 procent. Men skadekostnaderna ökade, främst till följd av reservförstärkningar för ändrade dödlighetsantaganden samt flera större brandskador, vilket resulterade i en totalkostnadsprocent på 100,9. Länsförsäkringar AB-koncernens resultat före skatt ökade till 2,0 Mdkr. Sakförsäkringsverksamheten rapporterade en god premietillväxt på 6 procent, framförallt från Agrias internationella verksamhet. Bankverksamheten redovisade ett starkt resultat med en god affärsvolymutveckling av bolån och fondvolymer. Fondförsäkringsverksamhetens inbetalda premier ökade med 6 procent och förvaltat kapital uppgick till 220 Mdkr, säger Mathias Collén.

Länk till Länsförsäkringars pressrum https://www.lansforsakringar.se/privat/om-oss/press-media/

Mathias Collén, Vd Länsförsäkringar AB

Mathias.Collen@lansforsakringar.se, 08-588 433 13, 070-566 04 65

Anna Glennmar, Investor Relations Länsförsäkringar AB

Anna.Glennmar@lansforsakringar.se, 08-588 417 42, 072-141 44 08

Lena Hedlund, Chef Kommunikation Länsförsäkringar AB

Lena.Hedlund@lansforsakringar.se, 08-588 403 55, 076-496 45 57

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.