Lennart Käll ny VD för Wasa Kredit

Lennart Käll har utsetts till ny vd för Wasa Kredit, som är ett finansbolag inom länsförsäkringsgruppen. Wasa Kredit driver leasing- och avbetalningsverksamhet och blancoutlåning. Lennart Käll tillträder under senhösten och ersätter Olof Stjernberg som går i pension.

- Wasa Kredit har en viktig roll i Länsförsäkringars banksatsning och de kraftiga tillväxtambitionerna inom privat, företag och lantbruk. Wasa Kredits produkter och tjänster ska framöver vara en naturlig del i Länsförsäkringars totala kunderbjudande, säger Mats Ericsson, VD Länsförsäkringar Bank.

- I Lennart Käll har vi funnit en ledare som är väl lämpad att föra Wasa Kredit vidare i denna utvecklingsfas. Lennart besitter en stor verksamhetskännedom och kombinerar denna med intresse för lokala affärer, försäljning och förändringsprocesser, fortsätter Mats Ericsson.

- Det känns som att komma hem. Efter några år inom resebranschen går jag till en bransch som jag varit drygt 20 år i. Från den tiden känner jag verksamheten väl och har alltid gillat det Länsförsäkringar står för. Under senare år har jag haft några styrelseuppdrag i gruppen och nu får jag möjlighet att på heltid arbeta med det som jag kommit att uppskatta så mycket. Det här ska bli riktigt kul och stimulerande, säger Lennart Käll.

Lennart Käll är född 1958, civilekonom i botten och är sedan 2003 VD/Koncernchef för Ticket Travel Group. 1995-1997 var Lennart VD för TryggFinans, 1997-2001 VD för SEB Finans och 2001-2003 VD för ICA Banken.

Wasa Kredit är ett dotterbolag till Länsförsäkringar Bank. Utlåningen uppgår till cirka 9 miljarder kronor. Rörelseresultatet 2008 uppgick till 106 Mkr. Lennart kommer att ingå i ledningen för affärsenhet Bank i LFAB.

Mats Ericsson, verkställande direktör Länsförsäkringar Bank AB
Telefon: 08-588 409 63, 073-96 409 63