LF sätter trygghet på agendan i Almedalen

Trygghet står i fokus för Länsförsäkringars närvaro i Almedalen 2024.  Som en betydande finansiell samhällsaktör med en stark lokal närvaro och förankring, strävar Länsförsäkringar efter att inte bara erbjuda sina kunder säkerhet och stabilitet, utan också att vara en drivkraft för positiv samhällsförändring över hela landet.

Under Almedalsveckan kommer LF att lyfta aktuella trygghets- och hållbarhetsfrågor inom bland annat klimat, hälsa och brottsförebyggande arbete. Totalt arrangeras 15 seminarier genom åtta lokala länsbolag, Länsförsäkringar AB (LFAB), Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Länsförsäkringar Forskningsfond och Agria Djurförsäkring.

- När andra aktörer drar ner växlar LF upp och bidrar till att skapa dialog och erfarenhetsutbyte kring hur vi tillsammans kan lösa några av vår tids stora utmaningar och bygga ett tryggare och mer hållbart samhälle, säger Lena Hedlund, kommunikationschef på LFAB.

Följ LF:s seminarier i Almedalsguiden https://www.almedalsveckan.info/2542  eller på plats på Strandvägen, H553 - intill Kruttornets parkering.

Programpunkter

Tisdag 25/6

10.00 – 10.45 En världsekonomi i gungning - hur påverkas Sverige?
Medverkande Jens Magnusson, Chefekonom, SEB, Christina Nyman, Chefekonom, Handelsbanken, Michael Grahn, Chefekonom, Danske Bank, Robert Boije, Chefekonom, SBAB och Mattias Persson, Chefekonom, Swedbank och Alexandra Stråberg, chefekonom, LF.

12.00 – 12.45 Energiomställning som katalysator i den regionala utvecklingen

Medverkande bland annat Anders Flanking, Landshövding på Gotland, Lise Toll, OX2 och Eva Nypelius, Regionråd på Gotland.

14:00-14:45 Kan Soft Girl-trenden på TikTok utgöra ett hot mot jämställdheten?

Medverkande bla Lena Ag, Generaldirektör, Jämställdhetsmyndigheten, Malin Bergman, Förbundsordförande, Centerkvinnorna

Onsdag 26/6

09:00-09:45: Kan en fotboll rädda liv?
Medverkande bland annat Ian Sirelius, IK Sirius, Projektledare Gränslös fotboll, Nicklas Guldåker, docent ekonomisk geografi, Lunds universitet

10:00-10:45: Hur kan olika delar av samhället gemensamt förebygga brottslighet?

Medverkande bland annat Nadim Ghazale, Verksamhetschef, Nattvandring.nu, Anna-Karin Ivert, biträdande professor, Malmö Universitet

12:00-12:45: Hur skapar man en plattform för långsiktigt trygghetsarbete?
Medverkande bland annat Camilla Palm, Kommunstyrelsens ordförande, Kristianstad, Anna-Karin Ivert, biträdande professor, Malmö Universitet

13:00-13:45: Hur stryper vi den kriminella ekonomin?
Medverkande bland annat Gunnar Strömmer, justitieminister, Daniel Barr, Generaldirektör Finansinspektionen

14:00-14:45: Initiativ för samverkan mot brottslighet - hur kan vi stoppa rekrytering av penningmålvakter?
Medverkande bland annat Fredrik Törnqvist, vd, Stångåstaden, Lena Larsson kriminalinspektör, Nationella Operativa Avdelningen/ Nationellt it-Brottscentrum

15:00-15:45: Ekonomisk polarisering i Sverige - utmaningar och lösningar
Tove Lifvendahl, Politisk chefredaktör, Svenska Dagbladet, Anders Lindberg, Politisk chefredaktör, Aftonbladet

Torsdag 27/6

08:00-08:45: Effekterna av en varmare planet – kommer försäkring inte vara en rättighet imorgon?

Medverkande bland annat Martin Hedberg, meteorolog, Länsförsäkringar, Anna Nyman, biträdande chef Avdelningen för krisberedskap och civilt försvar, MSB

09:00-09:45: ”Läget, läget, läget” – havsnära, centralt eller klimatsäkert?

Medverkande bland annat Gert Wingårdh, arkitekt, Caroline Szyber, ordförande för CM-bolagen och vice ordförande Villaägarna, Frida Berry Eklund, grundare Klimatkollen och EU Climate Pact Ambassador

10:00-10:45: För mycket, för lite och av fel kvalité - klimatförändringarna och vattnet

Medverkande bland annat Martin Hedberg, meteorolog på LFAB, Fredrik Moberg, Stockholm Resilience Centre, Stockholm och Roger Lundberg, Lantbrukare.

12.00 – 12.45 AI-assistenter och XR - så når vi ökat lärande i skolan
Medverkande bland annat Camilla Georgsson, Enhetschef, Teknikföretagen och Sandra Wissting, senior projektledare, RISE

13:00-13:45: Från frånvaro till närvaro - så skapar vi digital trygghet för unga
Medverkande bland annat Nichlas Hellmark, Game Lead, Rädda Barnen, Cem Celepli Atci, CEO, Allbry och Sevval Karaduman, Vice ordförande, Youth 2030

14:00-14:45: ”Vi behöver ta det från början - samverkan för ökad psykisk hälsa och minskat utanförskap”

Medverkande bland annat Anna Sarkadi, Professor i folkhälsa, Uppsala universitet, Tove Greve, VD Ansvaret

Lena Hedlund, Chef Kommunikation LFAB, telefon 076-496 45 57, lena.hedlund@lansforsakringar.se

Länsförsäkringars pressjour, telefon 08–588 418 50, press@lansforsakringar.se

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.