Livsviktigt skydd i nya cykelhjälmar

Risken för skallskada reduceras med 50 % om man använder cykelhjälm. Men nu visar forskning som Länsförsäkringsbolagens Forskningsfond finansierat att hjälmar med så kallat rotationsskydd kan reducera risken för påverkan på hjärnan ytterligare.

De cykelhjälmar som finns på marknaden idag är bra, men testas endast för raka islag. Olycksstatistik från motorcykel- och cykelolyckor visar dock att sneda islag är betydligt vanligare när man kraschar mot marken eller mot sidan på en bil. Ett snett islag ger också betydligt högre påkänning på hjärnan än ett rakt. Detta beror på att hjärnan i vissa egenskaper liknar vatten eller gel och därför är känsligare för sneda islag än för ett rakt islag.

Illustration: Skillnad i påkänning i hjärnan vid ett rakt, respektive snett islag.

- I snitt använder var tredje cyklist i Sverige hjälm. Det gör oss till en av de ledande hjälmanvändarna i världen. Men vi behöver bli ännu bättre. Eftersom vi vet att hjälm minskar risken för skador jobbar vi aktivt med Trafikverkets mål att öka hjälmanvändandet ytterligare. Genom forskningsbidrag stödjer vi också arbetet med att förbättra testmetoderna så att hjälmarna på marknaden blir säkrare, säger Maria Wedin, trafikexpert på Länsförsäkringar.

Den 24 september anordnar Länsförsäkringar ett seminarium i Västerås på tema cykelsäkerhet. På plats finns trafikforskare Paul Hemeren och Mikael Johannesson från Högskolan i Skövde samt Peter Halldin och Madelen Fahlstedt från KTH.

Välkommen att delta på seminariet – se bifogad inbjudan.

För mer information, kontakta:

Marie Banek, forskningskoordinator Länsförsäkringsbolagens Forskningsfond, 073-96 400 24
Länsförsäkringars presskontakt, 08-588 418 50