Löneväxling – ett pensionssparande för män

Att växla en del av sin lön mot en utökad tjänstepension kan ge utökade möjligheter för höginkomsttagare att gå i tidigare pension trots den nya reformen om höjda pensionsåldrar från och med nästa år.

För att det ska vara lönsamt att löneväxla behöver man dock ha en inkomst på cirka 48 000 kronor efter löneväxlingen. Den grupp som tjänar så här mycket består till 73 procent av män och därför skulle man kunna kalla det ett pensionssparande som främst gynnar män, säger Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar.

Se hur många män respektive kvinnor som tjänar över 48 000 kronor per månad i respektive län i tabellen nedan.

Den ekonomiska ojämställdheten mellan könen påverkar i flera led. Bland annat möjligheten att välja vid vilken ålder man ska gå i pension, hur sparpengar ska delas i bodelningen vid en eventuell skilsmässa eller hur mycket pension man får när det är dags att pensionera sig, säger Trifa Chireh.

Inspektionen för Socialförsäkring konstaterar i sin nyligen släppta rapport ”Löneväxling för tjänstepension” att möjligheten för höginkomsttagare att gå i pension tidigt, trots att åldersgränserna för uttag av allmän pension successivt höjs, kan öka genom möjligheten att löneväxla.

– Här kan låg- och medelinkomsttagare generellt behöva jobba längre upp i åldrarna än höginkomsttagarna som kan välja att gå i pension tidigare genom att ta ut sin tjänstepension och sin löneväxling. Det här minskar ju valfriheten framför allt för kvinnor eftersom de oftare arbetar i yrken med lägre löner, säger Trifa Chireh.

Bodelningsreglerna för sparande kan också missgynna kvinnorna om de skiljer sig.

– Sparande som gjorts via löneväxling får i de allra flesta fall behållas av den som står på sparandet, medan ett privat pensionssparande på exempelvis ett investeringssparkonto (ISK) ingår i bodelningen och ska delas lika om paret skiljer sig, säger Trifa Chireh.

Tips för att jämna ut skillnaderna

• För över premiepension till den som är hemma mer när barnen är små. Att ge bort premiepensionen är ett bra sätt att höja pensionen.
  • Se till så att den i relationen som tjänar minst har säkrat får sitt sparande som enskild egendom vid en eventuell skilsmässa genom att skriva ett äktenskapsförord.
  • Starta månadssparande som enskild egendom för den i relationen som tjänar och har sparat minst. Sparandet kan startas exempelvis i en kapitalförsäkring. Man kan också spara på annat sätt och skriva äktenskapsförord.
  • Prata med varandra om gemensamma tillgångar och vardagsekonomi. Prata även om vad som skulle hända om ni separerar och hur det skulle påverka er. Det gör att man blir mindre sårbar om livssituationen skulle förändras.

Fakta om hur pensioner behandlas vid en skilsmässa

• Allmän pension som ännu inte betalats ut ingår inte vid bodelning.
  • Tjänstepension eller löneväxling ingår inte vid bodelning i de allra flesta fall, när den ägs av en arbetsgivare. Däremot kan pensionen enligt tjänsteavtalet vara utformad på ett sådant sätt att den ger en make rätt att förfoga över den och i ett sådant fall ska den ingå i bodelningen.
  • Privat pensionsförsäkring, individuellt pensionssparande (IPS), räknas normalt sett in i det gemensamma giftorättsgodset och ingår i bodelningen vid en skilsmässa.
  • Alla andra typer av sparande såsom ISK, kapitalförsäkring eller värdepappersdepå räknas in i det gemensamma giftorättsgodset och ingår i bodelningen vid en skilsmässa om det inte är märkt som enskild egendom i till exempel äktenskapsförord.

Andel kvinnor och män som tjänar över 48 000 kronor, uppdelat på län

Norrbotten

Rikssnitt

Källa; SCB

Läs mer: https://www.lansforsakringar.se/privat/pension/tjanstepension/lonevaxling/

Länk till Länsförsäkringars pressrum: https://www.lansforsakringar.se/privat/om-oss/press-media/

Länk till Länsförsäkringar på Twitter: https://twitter.com/forsakringar

Rapporten Löneväxling från Inspektionen för socialförsäkring

Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, telefon 073-094 2852

Presskontakt, telefon 08 - 588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.