Många småföretagare har ingen plan för ägarskifte

Småföretagare tar ofta stora egna risker och lägger ner många timmar på jobbet. Ändå har väldigt få en plan för ett framtida ägarskifte. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.

Att ha en plan för ägarskifte kan göra stor skillnad för verksamhetens framtid och överlevnad.

– Vår erfarenhet är att både den som ska överlåta och förvärva ett företag behöver god tid på sig, så är man lite till åren är det ännu viktigare att börja planera för ägarskifte, menar Anders Lofthammar, affärsområdeschef företag på Länsförsäkringar Jönköping.

Undersökningen visar också att drygt hälften inte tänkt igenom vad som ska ske med företaget om han eller hon hastigt skulle avlida.

– Om man inte hanterar den här frågan under sin livstid så styr arvsrätten vad som händer, och det blir inte alltid som man önskade. Det är inte bra om ett dödsfall får styra hur det ska gå för en verksamhet och de anställda, fortsätter Anders Lofthammar.

Bland dem som uppger att de har tänkt igenom vad som ska ske med företaget vid dödsfall svarar hälften att de ordnat med livförsäkring och knappt en fjärdedel har planerat för ett generations- eller ägarskifte.

Det är inte alltid självklart att företaget ska överlåtas inom familjen, och företagaren och barnen kan ha olika uppfattningar.

– Det är mycket viktigt att hela familjen diskuterar detta noga eftersom alla påverkas både mentalt och ekonomiskt, säger Anders Lofthammar. Ett familjeråd kan mycket väl resultera att företaget säljs till någon utanför familjen.

Goda råd inför överlåtelse

• Starta planeringen i god tid, gärna något år innan överlåtelsen.
  • Låt familjen få möjlighet att påverka och välja.
  • Se över vilken ekonomi du vill ha efter överlåtelsen.
  • Se över vilka försäkringslösningar som finns.
  • Det finns flera sätt att överlåta verksamheten, se till att välja den som passar bäst.

Om undersökningen:

1 300 företagsägare med 1-49 anställda telefonintervjuades av PFM Research på uppdrag av Länsförsäkringar. 78 procent av de intervjuade har 1-9 anställda och 88 procent av företagen är icke tillverkande företag.

Har du tänkt igenom vad du vill med din verksamhet om du hastigt skulle avlida?

Ja 44 %
Nej 52 %

De som svarade ja - vad har du gjort?

Ordnat livförsäkring (företagsskydd) 52 %
Upprättat testamente 22 %
Planerat för generationsskifte 24 %
Ordnat kapitalförsäkring 21 %

För mer information kontakta:
Anders Lofthammar, affärsområdeschef företag, Länsförsäkringar Jönköping 0708-711924
Pressjour Länsförsäkringar 08-588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 24 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna en helhet av bank- och försäkringstjänster. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring och genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär.