Marie Lundberg ny vd för Wasa Kredit

Marie Lundberg, idag vd på Handelsbanken Finans, har utsetts till vd för Wasa Kredit. Marie efterträder Sven Eggefalk som tillträtt tjänsten som vd för Länsförsäkringar Östgöta.

Wasa Kredit är ett finansbolag som erbjuder leasing- och avbetalningsfinansiering dels genom samarbetspartners inom bland annat fordonshandel, dator/kontorshandel och maskinhandel, dels direkt till företagskunder. Wasa Kredit erbjuder också avbetalning, lån och kortkrediter till privatpersoner. Wasa Kredit är helägt av Länsförsäkringar Bank. Länsförsäkringsbolagen äger gemensamt Länsförsäkringar AB, där Länsförsäkringar Bank ingår som ett dotterbolag.

– Marie tar över ett Wasa Kredit i stark positiv utveckling och jag ser fram emot att hon med sitt starka ledarskap tillsammans med alla medarbetare tar ytterligare steg mot fortsatt framgång, säger Rikard Josefson, vd i Länsförsäkringar Bank och styrelseordförande i Wasa Kredit.

Marie har jobbat inom Handelsbanken i 25 år bland annat i ledande befattningar inom IT- och Affärsutvecklingsområdet.

– Det känns fantastiskt bra och roligt att ha tackat ja till ett så spännande uppdrag och jag ser fram emot att med hela organisationen fortsätta stärka vår lokala närvaro och en redan mycket hög kundnöjdhet, säger Marie.

Marie tillträder uppdraget som vd efter sommaren.

Visitkort för Marie Lundberg

Aktuellt: Ny vd på Wasa Kredit.
Ålder: 47 år.
Familj: Son på 12 år.
Utbildning: Universitetsstudier i Kulturgeografi, Språk (spanska) och Internationella Relationer vid Stockholms Universitet och Universidad de Cantábria i Spanien.
Bakgrund: Jobbat inom Handelsbanken i 25 år bland annat inom kontorsrörelsen, controlling, IT-utveckling, Affärs- och Produktutveckling samt nu senast som vd för Handelsbanken Finans AB.
Intressen: Löptränar regelbundet och är mycket språkintresserad.

För mer information:
Rikard Josefsson, vd Länsförsäkringar Bank och styrelseordförande Wasa Kredit, telefon 070-206 6955
Marie Lundberg, tillträdande vd Wasa Kredit, telefon 073-745 3133
Presskontakt Länsförsäkringar, telefon 08-588 41850