Morningstar: Länsförsäkringar bästa fondbolag på den svenska marknaden

Det globala fondanalysföretaget Morningstar har utsett Länsförsäkringar till Årets fondbolag.

– Vi är jättestolta och glada. Vi är första svenska bolag någonsin att få den här utmärkelsen, säger Eva Gottfridsdotter-Nilsson, vd Länsförsäkringar Fondförvaltning.

Länsförsäkringar utses till Årets fondbolag i stark konkurrens med både de svenska och de stora internationella fondbolagen som också agerar på den svenska marknaden.

Morningstars motiveringen lyder:

”Ett stort sortiment fonder med medelvärden som varje år de senaste tio åren varit bättre än respektive kategorisnitt, plus att förvaltarna generellt hållit igen på risktagandet, gör att Morningstar utser Länsförsäkringar till Sveriges bästa fondföretag”

– Det är inte bara vi på Fondbolaget som är vinnare, utan framför allt våra kunder som fått tillgång till så många fonder med en fantastisk tillväxt och kan känna sig trygga i sitt val när de sparar hos oss, säger Eva Gottfridsdotter-Nilsson.

Det här är första gången ett svenskt fondbolag får titeln Best Fund House Overall, Sweden.

Om Morningstar Awards: https://go.morningstar.com/Morningstar-Awards

Eva Gottfridsdotter-Nilsson, eva.gottfridsdotter-nilsson@lansforsakringar.se, 08-588 429 57

Länsförsäkringars presstjänst, press@lansforsakringar.se, 08-588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.