Nominera en ung entreprenör till Ung Växtkraft

Nu drar nomineringsperioden till 2018 års Ung Växtkraft igång. Känner du en ung entreprenör som aktivt utvecklar landsbygden och som förtjänar uppmärksamhet? Då hoppas vi att du nominerar den personen till priset Ung Växtkraft. Med det vill Länsförsäkringar stödja och uppmuntra duktiga och drivna entreprenörer som med sina företag håller landsbygden levande.

För att vara med i tävlingen ska den unga företagaren vara verksam på landsbygden och kännetecknas av entreprenörskap, utveckling och nyskapande.

– Under de sju år vi har haft tävlingen har vi slagits av hur många drivande personer som lägger ner själ och hjärta i sin verksamhet och bygden de bor i. Nu är det dags att utse 2018 års vinnare och vi behöver hjälp att hitta dem, säger Henrietta Hansson, vd på Länsförsäkringar Jönköping och ordförande i Ung Växtkrafts jury.

Genom åren har det varit många olika verksamheter som fått priset. Allt från blodgivande getter till årets stipendiat Josefin som satsat på odling av bär i tunnlar.

– Det är viktigt att vi har en livskraftig utveckling i hela landet och med Ung Växtkraft vill vi stödja och synliggöra unga driftiga företagare utanför storstäderna, säger Henrietta Hansson

Vem som helst kan nominera en företagare och det kan du göra fram till den 15 januari 2018.

Priset på 50 000 kronor kan användas till vidareutveckling av företaget, för en studieresa eller annan kompetensutveckling.

Nominera till priset Ung Växtkraft

Juryn består av Henrietta Hansson/Länsförsäkringar Jönköping, Jimmy Larsson/LRF Konsult, Håkan Johansson/LRF, Hanna Johansson/LRF Ungdomen.

Tidigare års vinnare av Ung Växtkraft

2017
Josefin Svensson, från Bjärehalvön i Skåne. Hon fick priset för sin satsning på bärodling i odlingstunnlar.

2016
Malin Gustavsson, från Ryssby i Småland. Hon öppnar dörren till sin ekologiska gård, både på Facebook och genom att föreläsa i skolor om bondens vardag.

2015
Jonas Kervén, Egen nötköttsproduktion på gård i Brunskog, Värmland. Aktiv för en levande landsbygd.

2014
Otto Ramsay, Kulla Lamm i Söderåkra. Uppfödning, kött och gårdsbutik och restaurang.

2013
Kristoffer Kullingsjö som driver Kullingsjö Lantbruk AB i Vårgårda. Han driver en gård med mjölkproduktion.

2012
Markus Larsson, Lysviks Jord- och Skogsentreprenad AB i Sunne i Värmland som bedriver skogsentreprenad.

2011
Lovisa Hessle Bergman, Capra Science i Ängelholm som framställer antikroppar där getter är blodgivare.

Henrietta Hansson, vd Länsförsäkringar Jönköping och ordförande i juryn, 070-819 62 20, 036-19 90 00
Presskontakt Länsförsäkringar, 08-588 418 50

Citat

Under de sju år vi har haft tävlingen har vi slagits av hur många drivande personer som lägger ner själ och hjärta i sin verksamhet och bygden de bor i. Nu är det dags att hitta 2018 års vinnare och vi behöver hjälp att hitta dem