Nu finns även Swish i bankappen

Idag släpper Länsförsäkringar en ny version av appen för iphone och android där bankkunderna enkelt kan ansluta sig till Swish. Tidigare har det bara varit möjligt att komma igång genom att logga in i Internetbanken.

Swish, som är ett samarbete mellan flera banker, har funnits på marknaden sedan december 2012 och är en mobiltjänst för att skicka och ta emot pengar mellan privatpersoner. Tjänsten bygger på att kunderna kopplar sitt mobilnummer till sitt kontonummer. Det är sedan mobilnumret som används när kunderna skickar pengar till varandra. Till exempel när restaurangnotan ska delas, vid insamling av pengar till klasskassan eller vid försäljning av någon privat pryl. Pengarna landar på mottagarens konto efter bara några sekunder.

– Det här är ett sätt att göra tjänsten ännu mer tillgänglig för våra kunder. Eftersom Swish är en mobiltjänst är det viktigt att kunderna även kan aktivera tjänsten via mobilen. När behovet av att använda Swish uppstår hos våra kunder måste det vara enkelt att komma igång, säger Susanne Bergh, chef för Internetavdelningen, Länsförsäkringar.

Appen uppdateras kontinuerligt med nytt innehåll och nya tjänster. Följande är nytt i den här versionen:
-Möjlighet att ansluta sig till swish
-Se pensionssparande
-Ändra datum och belopp på e-faktura
-Summering av betalningar
-Designförbättringar

– Vi banker måste bli ännu bättre på att förstå kundernas behov och hur de agerar. De digitala tjänsterna vi tillhandahåller är kundernas viktigaste verktyg för att ha kontroll på sin ekonomi och känna trygghet. Det måste vi ta på allvar när vi prioriterar och investerar i nya tjänster, avslutar Susanne Bergh.

Susanne Bergh, chef för Länsförsäkringars Internetavdelning, 073-964 24 50
Presskontakt Länsförsäkringar, 08-588 418 50

Se också Länsförsäkringars Nyhetsrum.

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna en helhet av bank- och försäkringstjänster. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring och genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär.