Ny chef för Länsförsäkringar ABs it-verksamhet

Maria Jerhamre Engström har utsetts till ny chef och CIO för it-verksamheten på Länsförsäkringar AB.

Maria kommer närmast från Länsförsäkringars bankverksamhet där hon arbetat som chef för Produkt & Process. Innan Maria började på Länsförsäkringar arbetade hon på Skandiabanken och har även ett förflutet från försäkringsrörelsen i Skandia.

– Jag är mycket glad över att kunna presentera Maria som ny chef för Länsförsäkringars ABs it-verksamhet, säger Sören Westin, vice vd på Länsförsäkringar AB. Maria kombinerar breda affärs- och ledarerfarenhet med djup kunskap inom it.

– Jag känner mig mycket stolt och inspirerad av att ha fått detta förtroende, säger Maria Jerhamre Engström. Jag har nästan i hela mitt yrkesliv verkat i gränslandet mellan affären och it och ser verkligen fram emot att leda it-verksamheten inom Länsförsäkringar AB.

Maria tillträder sin tjänst 1 september. Nuvarande CIO, Carin Göransson har fortsatt ansvar för den pågående outsourcingen av it-verksamheten och arbetar kvar inom Länsförsäkringar AB fram till sin pensionering nästa sommar.

Visitkort för Maria Jerhamre Engström

Född: 1969
Familj: Gift med Micke, barnen Sara 18 år och Mattias 16 år
Bor: I Hammarby sjöstad
Intressen: Ett ständigt men numera vilande hästintresse, löpning och sport, resor
Semester: Har nu senast varit i Portugal som var en trevlig ny upplevelse
Tidigare erfarenheter: Började som skadereglerare i Skandias djurförsäkringsbolag, olika chefs- och ledarbefattningar inom bank- och finans sedan 1994
Nuvarande befattning: Chef Produkt & Process inom Länsförsäkringars bankverksamhet
Aktuell: Ny chef för it-verksamheten inom Länsförsäkringar AB

För ytterligare information, kontakta gärna:
Länsförsäkringars pressjour, Tel. 08 – 588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna en helhet av bank- och försäkringstjänster. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring och genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär.